Loppis Entusiasten

Gör egna mönster på korsstygnsbroderier!

Det är lite pilligt, men inte särskilt svårt att göra egna mönster om man har en scanner och tunna, bra tuschpennor i många färger.

Första gången måste man tillverka ett smårutigt papper också (om man inte lyckats hitta ett sådant i handeln).
Jag tog ett vanligt rutigt collegiepapper, började sedan att rita i blyerts-streck med linjal mellan alla rutor, både på längden och bredden, då får man rutor som är ungefär lika stora som finaidaväv.
Det här gör man bara en gång, när man sedan gör mönster använder man en avscannad version av rutpappret!

Man tar sedan bilden man tänkt brodera och scannar av den på det rutiga (kopierade) pappret.

Nu till det som är tidskrävande: bara att sätta i gång och kryssa i med tusch i alla små rutor med färgpennorna. Färgerna syns ju redan, men man måste välja ibland när en liten ruta kanske innehåller två färger, men man får i alla fall ett broderi som ingen annan har!

Betty Boop: Ca två år efter jag hade gjort detta broderi såg jag att det fanns samma bild på korsstygns-arkivet, men där i svart-vitt, men det kanske inte är så konstigt för jag hämtade själv bilden på nätet. Det blev väldigt bleka färger på inscanningen, den hade mycket klarare färger. Det blev en påshållare till svärfar :)

Mammas o pappas Dalmatiner: Här har jag bara fotot och broderiet kvar, mönstret är kastat.

Satsumas: (Postficka)Det var den första jag gjorde av ett ICA-reklamblad, har varken bild eller mönster kvar

My little Pony: Här har jag bara själva mönstret kvar. Broderiet som blev en påshållare har jag gett bort och glömde fota det (jag kanske kan göra det någon gång senare om jag kommer ihåg kameran när jag hälsar på vederbörande).

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: