Loppis Entusiasten

Att fräscha upp en gammal tavla

Ofta hittar man tavlor på loppis som är rätt fina, men med en gammal gulnad pas par tout.
Det kan förstöra vilket motiv som helst.
Att låta rama om det är ju ganska dyrt, men det går att fixa på ett ganska enkelt sätt genom att sätta tyg på pas par touten (franska, som betyder något i stil med "Runt om hela").
 
Före:
Akvarell av "Ekström -47" 20:-
 
Spraya spray-lim på framsidan av pas par touten och limma fast tyg slätt på hela.
Vänd.
Klipp sedan ett kryss från hörn till hörn inuti.
Vik nu ner en flik i taget och limma fast, var noga så att hörnen blir riktigt bra,
och tyget ordentligt in mot kanten.
 
Nu ser det ut så här på baksidan.
Nu är det bara att klippa rent kanterna på den yttre sidan.
 
Då blir baksidan av pas par touten att se ut så här.
Klar.
 
Några penseldrag i svart blev det också på ramen.
 
Jag fick inga riktigt bra "efter" bilder, det hade blivit lite för mörkt.
Tyget (från loppis förstås) är i en väldigt mörk skogsgrön nyans, ser nästan svart ut på fotot.
 
Sedan ska den sitta fast i ramen också.
 
Jag brukar bara tejpa runt hela kanten för att inte damm ska krypa in, sedan tar jag häftapparaten och sätter fast trekanter av kartong som extra säkerhet ifall telpen skulle bli dålig med tiden.
På så vis kan inte tavlan/glaset åka ur.
Har man ingen häftapparat så kan man spika fast små nubb, men glasmästaren brukar inte heller ta så många kronor om man kommer dit och bara vill ha ramen häftad, om allt annat är fixat. Det tar bara någon minut för dem att fixa det.
Jag brukar låta dem göra det om det är stora tunga tavlor.
"Min" rara glasmästare brukar ta mellan 0:- och 20:-

Kommentarer

  • Anta S säger:

    Fiffigt! Och vad snyggt det blev! Ett fint motiv som blev ännu finare.

    2012-08-22 | 23:38:36
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Anita säger:

    Vilken skillnad! Från dassig till salongsfäig på kick. Jag har aldrig testat spraylim - tror det är dax nu.

    Svar: Det är första gången jag provar med spraylim också, jag har tidigare kört med textillim som faktiskt var mycket kladdigare. Det gick mycket snabbare med spraylim :)
    Loppis Entusiasten

    2012-08-22 | 23:55:48
    Bloggadress: http://anitafixar.blogg.se/
  • Lybtar säger:

    Vilken skillnad. Det blev ju en helt annan tavla. Verkar inte ens svårt.
    Kanske till och med jag kan ge mig på det.

    Svar: Nej, inte alls svårt. När man limmar en hel tygbit över hela är det lätt att få det slätt :)
    Loppis Entusiasten

    2012-08-23 | 10:15:31
  • Rose-Marie säger:

    Fiffigt, fyndigt och fint!
    Snällt att du delar med dig av dig kunnighet!

    Svar: tack Rose-Marie! Kan någon ha nytta av en ide, så är det värt ett blogginlägg :)
    Loppis Entusiasten

    2012-08-23 | 11:24:16
  • Helén säger:

    Tack för tipset!!!
    På det viset gör det ju lätt att ändra färg på sina passpartouer ju! =)

    Svar: Javisst är det bra! Jag har gjort både gröna, bruna, svarta, beiga och vita. Man ju göra med ett mönstrat tyg också :)
    Loppis Entusiasten

    2012-09-02 | 12:00:16
    Bloggadress: http://helensprylar.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här: