Loppis Entusiasten

TÅRTA I TROLLDEG, "FAKE CAKE"

Det finns många recept på trolldeg, men det här använde jag till en liten tårta, ca 6 personer.
Jag tyckte degen blev smidig och det blev lagom mycket, det blev lite deg över.
1,5 dl salt
4,5 dl vetemjöl
1 3/4 dl vatten
Det går nog bra med andra recept,
men jag tror inte att det ska vara någon olja i när man tänker måla.
Jag tog en liten kastrull med avtagbart handtag.
Kolla bara att inte kopparkanten sticker ut för mycket,
för då går det inte att ta bort degen efteråt om det är en sådan kastrull.
Jag gjorde det felet så att den sprack!
Sätt på smörpapper,
Kavla ut degen ca 6-7 mm tjock och häng över formen.
Sedan får man försöka forma och klämma tills man får degen till en tårtform.
(om man vill göra en Prinsesstårta kan man kanske lägga ett tefat under) 
Det tar en stund, men det går :)
...lite ränder i "grädden"
 
 
Skär en jämn kant så hög du vill ha tårtan.
Forma halverade jordgubbar och gör prickar.
Jag hittade någon tupperware-mojäng, men det går säkert bra med en gaffel.
När man ska spritsa måste degen vara lösare,
så jag blandade i 1/2 dl vatten i smeten som var kvar, då gick det bra.
 
Enligt receptet ska den nu vara i ugnen i 120 grader i 30 min,
sedan 170 grader tills den får färg, ca 30 min,
 
men jag tog mycket längre tid, ungefär det dubbla,
tyckte inte det såg färdigt ut annars.
Det beror väl lite på hur tjockt allt är.
 
OBS! Spara eventuell deg som blir kvar,
för om något skulle spricka eller gå sönder,
så kan man laga med smeten sen köra det i ugnen igen!
(det fick jag göra)
(kanske ni ser sprickan som jag lagade inifrån?)
Om det blir knöligt någonstans eller någon annan miss går det bra att slipa med sandpapper!
Sedan är det dags att måla!
Jag grundmålade hela med grundfärg som man har till möbler.
Sedan målade jag det vita med servalac som är en träfärg,
jordgubbarna med akrylfärg,
sedan fick också jordgubbarna ett lager blank lack (trälack :)),
för att föreställa gelatinet uppepå.
Det fick bli färger jag hade hemma bara,
men allra bäst är det nog att hålla sig till akrylfärg eller hobbyfärger.
 
Jag är lite sugen på att försöka göra en scwartswaldtårta också, men måste klura lite på det,
hur man då ska gå tillväga. Jag återkommer väl om det blir någon :)
 

Kommentarer

  • Lisette säger:

    Den är så fin!! Ska också ta mig tid att göra en, även om den inte lär blir lika bra som din ;)

    Svar: Den blir säker bra, det är inte alls svårt, det klarar du galant!
    Loppis Entusiasten

    2012-12-07 | 20:01:05
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se
  • Jeanetten säger:

    Den blev riktigt riktigt bra!

    2012-12-07 | 20:59:37
    Bloggadress: http://jeanettegustafsson.wordpress.com
  • viveca säger:

    stort tack för denna beskrivning

    den var kul och udda

    2012-12-10 | 08:28:34
  • Lesthi säger:

    Nu har jag testat att göra min egen om du vill kika :D
    http://lesthi.blogspot.se/2013/02/fakecake.html

    Tack så jättemycket för inspiration och beskrivning!

    Svar: Den blev ju supersnygg, din tårta! Rosorna lyckades du med kanonbra! Fint med de färgerna!
    Loppis Entusiasten

    2013-02-15 | 10:03:35
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: