Loppis Entusiasten

DYRARE I FRAMTIDEN?

I gruppen med retrobloggare har vi idag en utmaning,
nämligen att man ska gissa på 2 saker som kommer att ha stigit i värde om 2 år.
Nu talar vi givetvis om andrahandsmarknaden!
 
Det första som jag tror, eller snarare hoppas,
är att all gammal kvalitets-textil kommer att bli mer åtråvärd.
De kända märkena är idag redan rätt dyra, men jag tänker på ALL textil,
både heminredning och vintagekläder, oavsett tillverkare.
 
Min förhoppning är att allmänheten om två år har blivit mer upplysta om vad detta slit och släng,
och shopping-hysteri av billiga kläder gör för stora skador på vår planet.
Bomullsindustrin är en ENORM miljöbov.
 
Mammas sängöverkast från mitten av 70-talet,
lika fint nu som då.
 
Min andra gissning är:
 Figuriner i keramik och porslin från förr,
låt säga fram till ca 1980, då det började bli taskig kvalite på porslin/keramik.
 
Varför?
Jo, hur mycket av det tillverkas egentligen idag?
Idag tillverkas det miljontals små tomtar, kycklingar, änglar, katter i...
 
polyresin
polystone
konstharts
konstnärskåda
stenkeramik
 
...och vad är det?
Jag har försökt att googla fram vad det kan innehålla, men ingen verkar veta.
-syntetiska polymerer=sammansatta ämnen
 
Jag tror att ganska snart kommer man att tröttna på dessa slarvigt gjorda,
nästan "gratis-grejer" i massproduktion. Det finns ingen charm alls i dessa prylar.
 
En fiskargubbe gjord i...de vette sjutton.

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Otroligt intressant att titta runt bland retrobloggarna och se allas gissningar på vad som kan tänkas öka i pris två år från nu. Tror också på tyger. Dessutom tror jag på träskärbrädor med bilder på bara för att jag själv inte kan låta bli att köpa när jag hittar någon nästan oanvänd.

    2012-11-04 | 13:56:12
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Så sant, så sant!

    2012-11-04 | 14:36:23
  • RETROknoppen säger:

    Jag håller med om dessa o-charmiga figuriner: detta konstmaterial är för mig bara något som ska inge detaljer men ingen själ. Helt förkastliga. De gamla bör få träda fram,,,

    I textilier så kanske vi kommer att hitta nya användningsområdet i det som är hembroderat och virkat,,,så mycket tid och jobb är nedlagt och borde få ett bättre öde än en hög under ett loppisbord och som många, än idag slänger bort.

    Om det blir så om två år,,, kanske :)

    Svar: Ja, man ser en del kreativa bloggare som har massor av ideer om vad man kan göra med gammalt handarbete. De stärker och gör lampor och skålar av virkade dukar, och kuddar av gamla broderade tavlor. Kul när någon vill ta till vara det som någon lagt ned en massa tid på :)
    Loppis Entusiasten

    2012-11-04 | 16:34:38
    Bloggadress: http://www.retroknoppen
  • lybtar säger:

    Ja om vi (vilket jag hoppas) är på väg mot ett mer hållbart samhälle så måste ju vi människot börja uppskatta kvalitet framför kvantitet.
    Jag tror absolut på textilierna. De har redan börjat öka i pris eller hur?

    Svar: Ja, kända märken kan bli riktigt dyra. Annars kan man hitta riktiga "supertyger", påslakan, gardiner och liknande billigt fortfarande, i alla fall här i bruks-orterna (kanske lite annorlunda i städerna)
    Loppis Entusiasten

    2012-11-04 | 18:25:43
  • Randiga Tråden säger:

    Håller fullständigt med om textilierna, själv är jag samlare av dessa skatter.

    2012-11-06 | 09:35:45
    Bloggadress: http://randigatraden.blogspot.com

Kommentera inlägget här: