Loppis Entusiasten

tårtan -igen

Nu har jag dragit ett namn på vem som får tårtan,
det blev JENNY
 

Jag kom på att jag inte skrivit något om stärkningen för er som vill virka den själv.
 

Jag tog vanlig VERDA stärkning som har funnits sedan urminnes tider.
Blandade kanske 3 msk i 2 dl vatten och formade på en plastburk.
Den blir ju inte sådär jättejättehård med det, så...
 
...jag gjorde ett extrastöd med ett lite stabilare papper efter samma form.
Stoppade sedan papperformen i tårtan.
Det kan ju hända att man har en bra engångskakburk som man kan offra,
så att den kan vara kvar där under hela tiden.
 
Det beror ju lite på om man ska ha den till dekoration eller leksak.
Man kan ju också virka en bottenplatta och stoppa i vadd som man har till kuddar.
 
Det ska gå att stärka med trälim eller tapetklister har jag läst,
men det har jag aldrig provat.
 
Riktigt hårt blir det om man sockerstärker:
2 dl socker + 1dl vatten kokas samman.
Doppa virkningen i det.
Låt det svalna så att det blir hanterbart.
Kläm ut så mycket som möjligt av sockerblandningen.
Sätt över en lämplig form och låt torka ordentligt.
Det kan ta mer än ett dygn.
 
Om man ska ha tårtan på altanen eller i lekstugan,
kanske det inte är lämpligt med sockerstärkning,
som säkert drar åt sig myror och allsköns flygfän.
 
Jag hade en sockerstärkt skål när barnen var små.
Helt plötsligt hade den helt tappat formen, alldeles sned och vind?
Jag förstod inte, men sedan togs lilltjejen på bar gärning,
när hon stod och sög intensivt på skålen,
GOTT, GOTT!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • sophie säger:

    Grattis Jenny! Den är verkligen läcker!!

    2013-07-04 | 13:29:20
  • Rose-Marie säger:

    Grattis Jenny, säger jag med!
    Tar gärna en beskrivning om du vill maila den Helena.

    Svar: Mönster kommer till dig Rose-Marie :)
    Loppis Entusiasten

    2013-07-05 | 11:03:22
  • lopplisa säger:

    Så synd att jag missade tävlingen!! Jag hade gärna varit med. Vad kul du verkar ha på/i/med din blogg :)!!! Alltid kul att titta in!!

    Svar: Hej Lopplisa! Tänk att jag har missat din blogg, den verkar ju riktigt bra! Jag kommer att följa den, ha en bra dag!
    Loppis Entusiasten

    2013-07-11 | 15:41:21
    Bloggadress: http://lopplisa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: