Loppis Entusiasten

18-årskalas med smörgåstårta

Idag fyller min yngsta tjej 18 år,
då blir det smörgåstårta som hon gillar.
Här kommer receptet på min alldeles egen smörgåstårta
 
Min egen smörgåstårta med pepparrot
 
36 skivor formfranska (gärna pågens originaltoast)
smörgåsmargarin
5 dl vispgrädde
salt, peppar
45 gr riven pepparrot ( en liten burk)
1, 5 dl majonnäs
400 gr kokt skivad skinka
ett litet pkt skivbar leverpastej
3 msk bostongurka
1 liten burk rödbetssallad
Garnering: kruksallad ,gurka, skinka (eller räkor)
 
Vispa grädden tillsammans med lite salt, peppar och den rivna pepparroten, tillsätt majonnäsen i slutet.
Dela gräddblandningen i 2 skålar.
Skär ungefär hälften av skinkan i små bitar och tillsätt det i den ena gräddblandningen.
Bred smörgåsmargarin på 9 skivor bröd, skär bort kanterna och lägg skivorna i en fyrkant.
Bred skinksmeten på brödet.
Gör ett brödlager till med margarin. Skiva leverpastejen tunt och lägg på. Lite bostongurka breds på.
Ett lager bröd till med margarin. Bred på rödbetssalladen.
Sista brödlagret blir lock och ska inte bredas.
Bred den andra gräddblandningen på tårtan.
 
Med fördel görs detta dagen innan man ska ha tårtan, och dekorationen samma dag.
 
Jag brukar skiva gurkan till kanterna med osthyvel, då fastnar de lätt i grädden.
 
Det blir mycket brödspill med alla kanter som blivit bortskurna,
men man behöver göra det för att inte tårtan ska rasa isär.
Jag brukar skära alla resterna i små bitar och ge till fåglarna :)
 
Grattis lilla gumman på din 18-årsdag!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Grattis till din flicka som har samma födelsedag som min gubbe som fyller 70 plus idag.

    Tårtan ser jättegod ut men idag är jag lat och bjuder ut honom på middag.

    Svar: Tack Gunnel! Då sänder jag gratulationer till din "gubbe" på hans födelsedag!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-12 | 13:42:29
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Fammo säger:

    Grattis! Kakan ser mums ut =)

    2013-05-12 | 16:41:21
    Bloggadress: http://50arforsent.blogspot.fi/
  • Rose-Marie säger:

    Grattiskram från mig med!

    Svar: Tackar Rose-Marie!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-12 | 17:20:50
  • Elisabeth säger:

    Hej!

    Det vattnas i munnen på mig!
    Hjärtliga gratulationer till din dotter och till
    hennes kreativa mamma!

    /Elisabeth

    Svar: Tack Elisabeth!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-12 | 19:11:28
  • Birgitta säger:

    Mmmmm så fin (och säkert jättegod) smörgåstårta! Kul att bjuda dottern på något som hon tycker om. GRATTIS till henne!
    Birgitta

    2013-05-12 | 21:37:40
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Lena säger:

    Grattis-kramar från oss <3

    Svar: Tack Lena! Vi måste komma och hälsa på i din nya lya :) Vi höres!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-12 | 22:20:33
  • Anta S säger:

    Ett hjärtligt - men sent sänt - grattis till din flicka! Önskar att jag varit i närheten... säger en annan smörgåstårtälskare. :-)

    Svar: Tackar! Jodå, det finns några bitar kvar ifall du hade varit i närheten :) Jag får säga, ha en god natt Anta, oss nattugglor emellan :)
    Loppis Entusiasten

    2013-05-12 | 23:32:12
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com

Kommentera inlägget här: