Loppis Entusiasten

att våga fråga...

För en tid sedan hittade jag en vas som jag tyckte mycket om.
 
Dekoren får mig både att tänka på rymden, planeter och videkvistar :)
 
När jag (som vanligt) satt och slö-tittade på keramik på Tradera,
så dyker det upp en kruka med samma dekor! Fast i bakgrunden! Ej till salu!
Åh, vad jag ville ha den krukan!
 
Bära eller brista, jag skickade en fråga till säljaren.
Om hon någon gång skulle sälja krukan på Tradera, kunde hon då  kontakta mig,
bara så att jag inte skulle missa auktionen?
Jovisst! Det kunde hon göra! Himla trevlig tjej var det! :D
 
Och nu är den min!
 
Stor, pampig och vacker!
 
Jag tror att formgivaren skall vara EIVOR JOYOUS SCHÖLER,
född 1913 i Strömstad och arbetade på SYCO på 50- och 60-talet
 
SYCO keramik startade 1945 i Strömstad av Arnold Wiig,
det höll på till 1961 då de gick i konkurs.
Det köptes då upp av Åke Jaking, fick namnet nya Syco.
Det gick också i konkurs 1969, därmed gick företaget SYCO i graven.
Vad jag förstår så användes de beiga märkena på 50-talet och de bruna på 60-talet.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: