Loppis Entusiasten

nytt hår

Det var längesedan jag rotade om några Barbie,
men nu är det 2 stycken som har fått nytt hår.
 
 
Det fattades en hel del hår på den här dockan.
Egentligen skulle jag ha kunna fyllt i det som var borta,
men nu blev det ett nytt hår i en annan färg istället.
 
 
 
 
 
Den andra var en gammal "swirl" som jag inte hade något "före"-foto på,
kanske köpte jag henne skallig? minns inte, hon har legat länge i skåpet.
 
 
 
 
Klänningen sydde jag för många år sedan, den har valsat runt på lite olika dockor,
men nu ska hon få ha den här, 
för den gick så väldigt bra ihop med det lite lila/rosa/silver-färgade håret :)
 
Ha en trevlig helg!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Den där sista barbiedockan väcker minnen till liv för en sån hade jag själv en gång i tiden. Har för mig att hon hade brunt hår i page med utåtvridna toppar och så fick jag ett huvud med blont hår att byta till om jag ville :)

    Sen måste jag berätta att de 2 små hoyaskotten som lyckades rota sig, av de jag fick av dig, nu växt till en nästan lika stor planta som den du har som bakgrund. Den är så fin!
    Ha en skön helg.....solen skiner :)

    Svar: Hej! Det låter nästan som om du hade en sk "Marlo Flip" Barbie? Prova att googla på det, kanske du känner igen den. Ja, min "mini-Hoya" har stått på bordet i flera år, trivs bra där. Sista åren har den knappt växt på längden, men det kommer lite nya rankor ibland :) Bra att dina skott tog sig, de är trevliga de där småbladiga. De vanliga stora är jobbigare att hålla efter, de skjuter ut meterlånga rankor :D
    Loppis Entusiasten

    2017-10-21 | 09:59:48
  • Birgitta säger:

    Nej det var ingen Marlo Flip. Den hade likadant ansikte som den du visar med det där tjocka ögonfrans partiet. Extrahuvudet fick jag något eller några år senare än själva barbiedockan som måste varit från slutet på 60 talet.
    Stor hoya har jag också och de där rankorna griper tag i allt de kan klättra på. Ibland tvingar jag in dem i bladverket och ibland klipper jag bara av dem. Den lilla hoyan är mer hanterbar :)

    Svar: Rankorna på vanliga Hoyan har jag börjat klippa av, de tar över hela fönstret annars :)
    Loppis Entusiasten

    2017-10-22 | 17:10:05
  • Irene Holmgren säger:

    Hejsan. Vilken härlig blog, jag är lika tokig i allt handarbete, pyssel, dockor som du verkar vara. Vilka fina klänningar du syr! Du fick mig att fundera över en gammal Barbie som absolut behöver nytt hår.. Har själv en samling vintage Barbie och dockor överallt. Ha det bra och kul att jag hittat din blog! / Irene

    Svar: hej, tack! Vad kul att du kikade in på min blogg. Jag har också alltid handarbetat från det att jag var riktigt liten. När man är född "pysselmaja" går det nog inte över så länge fingrarna fungerar, det är bara pyssel/handarbetet som varierar under årens lopp. Det har gått många år som jag bara stickat, eller bara virkat, eller bara broderat, men nu är det mest symaskinen som går. Men man vet aldrig, rätt vad det är blir man sugen på något annat att göra :) Att sätta nytt hår på Barbie är riktigt roligt, lite tidskrävande (men det är nästan allt handarbete) men jag tycker absolut att du ska prova, man blir fast. Man kan rädda en hopplös docka, det är jättekul :)
    Loppis Entusiasten

    2018-02-05 | 07:39:57
    Bloggadress: http://www.ireneholmgren.se/

Kommentera inlägget här: