Loppis Entusiasten

patchwork kjol

Jag hade en massa gamla mjuktvättade påslakan-tyger i milda färger som jag inte visste riktigt vad jag skulle hitta på med (de räcker ju så långt med alla meter från påslakan ) så jag provade att göra en långkjol med volanger i lapptäcks-sömnad.
Man känner sig lustigt gammaldags när man har den på sig för den har sådan vidd och tyngd, men den är faktiskt jätteskön :)
Jag kommer nog inte att svansa runt nere på stan med den, men hemma blir den bra :)
Mycket nostalgi i bitarna som kommer från påslakan både från min barndom, svärfar, mormor, sambons farmor mm :)
 
På den nedre bilden syns hur jag gjorde den först med rutor ca 33 x 33 cm, men den blev för lång mot mina beräkningar så jag kapade alla 3 våderna på mitten, snurrade bitarna så att olika mönster möttes, på så vis tog de nya sömsmånerna bort det som var för långt. Nu är den lagom och jag tycker den blev snyggare så.
 
Jag har en del påslakantyger som är mer färgglada, möjligen, om jag orkar,
så gör jag en till de tygerna också, men då kommer jag att göra rutor 15 x 15 cm isåfall  :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Vilken ljuvlig sommarkjol! Och bomull är härligt. Helt klart ska du svassa runt stan i den — gör grannskapets alla tjejer/kvinnor väldigt avundsjuka! :)
    Glad pingst!

    Svar: Tack Anta :) Glad Pingst till dig med!
    Loppis Entusiasten

    2020-05-30 | 14:44:08
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.se
  • Anette säger:

    Hej!
    Vilken fin kjol du har gjort!
    Önskar att jag kunde sy för i sommar kommer det att bli mycket kjolbära för mig då jag behöver ha stödstrumpor pga svullna ben.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Svar: Tack :) Det är kul att sy även om man inte har så stora kunskaper, prova! Man lär sig saker hela tiden när man håller på. Idag finns det jättemycket på Google att hitta med som visar hur man gör :) mvh Helena
    Loppis Entusiasten

    2020-05-30 | 20:52:01
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här: