Loppis Entusiasten

Barbieskåp nr 5

I det här skåpet är dockorna från sent 70-tal och nyare.



De två svarta klänningarna längst till vänster har jag sytt. Den gula i mitten är en lite omsydd "billig" klänning. Den gröna dressen är original. Den svarta till höger hör till någon annan sort än Barbie.



Nr 1 till vänster har jag stickat, silverklänningen tror jag hör till en annan sort, turkos i mitten har jag sytt. Den långa turkosa är Barbie original och den blanka turkosa till höger är en "billig".



Här tror jag att alla är original från Mattel, utom den bakre i mitten som jag virkat.



Här är det bara hon som har hjärtan på kjolen som inte är original.

Kommentarer

  • kerstin arthur säger:

    Vilken fin samling Barbiedockor! Jag som inte ens är ordentligt intresserad av Barbie gillade dem.

    Har beundrat dockan med långa håret och hur du lyckades få den så- som ny blev den ju. Mitt hjärta klappar för dockor, men kan inte starta en ny samling-har redan huset fullt av andra saker, fast en och annan docka smyger sej in ändå.

    Gott Nytt År till dej fr Kerstin

    2011-12-29 | 07:37:38
  • Lena säger:

    Hej!



    För en tid sedan plockade jag hem alla mina Barbies från mina föräldrars vind. Alla är från 80 och tidigt 90-tal. Många av Barbiedockorna hade fått ljusa fläckar på sina kroppar. Vet du om det går att göra något åt detta? Skriv gärna ett inlägg om detta om du vet hur man kan "rädda" sina Barbiedockor.



    MVH Lena

    2011-12-29 | 08:18:34
  • Helena Högberg säger:

    Lena:Tråkigt med de ljusa fläckarna på dina Barbie! Just på 80-talsdockor (även lite äldre)har jag sett sådant.Det händer även att de blir liksom kletiga. Det måste vara någon slags kemisk reaktion som blir på gummit i dockorna från just den tiden. Jag tror tyvärr inte att det går att göra något åt det, men jag vet inte säkert.

    2011-12-29 | 14:41:59
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Helena Högberg säger:

    Lena (igen):Jag har nu kollat barbiesiten.com under fliken råd och tips. De rekommderade att man skulle byta ben. Hur man gör det finns också beskrivet där,då blir det att leta efter "ersättare" på loppis.Jag skulle ockå kunna tänka mig att man kan måla på fläckarna i rätt hudfärg med vattenbaserad akrylfärg (olje och lackfärger kan gå ner i gummit och smeta ut sig)Det är nog också bäst att förvara dockorna luftigt och inte i plastpåse eller liknande. Hör gärna av dig igen

    2011-12-29 | 19:06:42
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: