Loppis Entusiasten

sy en ny tygkropp till dockan

Ibland tycker jag att det är värt besväret, att sy en ny tygkropp till dockan, när det inte går att laga originaltyget

Den första jag sydde var till min gamla docka som jag fick 1966. Jag hade lekt så mycket med den att det var flera lager med lagade tygbitar uppepå varandra, originaltyget var bara trasor och den kunde inte längre sitta.
Jag ville gärna ha den som prydnad i barnens rum.
Den var rätt lik den här sköldpaddsdockan från 60- eller 70-talet som jag nu kommer att visa.

Det går inte fort och är inte jättelätt, så lite sy-vana bör man ha i alla fall. LAGA ALLTID I FÖRSTA HAND!



Sprätta upp tyget på lämpligt ställe och plocka ut stoppningen.Den här dockan gick sönder när jag försökte tvätta den annars ska man givetvis inte blöta ner den! Innehåller dockan små spillbitar av skumgummi brukar man behöva byta ut detta för det blir som mjöl när det blir gammalt. Det är ganska lätt att hitta sådant skumgummi i kuddar på loppis, bara att köra kudden i tvättmaskinen och norpa innehållet :)
Innehåller den en stor bit är det bara att köra denna i tvättmasinen i tvättpåse (plus 4 småbitar i armar och ben)
Tvätta huvud, armar och ben med shampo, var försiktig med ögonen.



Man börjar med att sprätta loss alla tygdelar och ritar av alla bitar till ett mönster. Tejpa revor och platta till så det blir så slätt som möjligt. Glöm inte att ta med sömsmån. skriv på delarna var de ska sitta.
klipp till en snedslå på snedden av tyget (kantband) till halskanten.



Du behöver ett starkt tyg i någon hudnära ton (ett gammalt urtvättat örngott duger INTE, det håller inte)
Sy ihop alla delar på symaskin, med en hållbar söm, zig-zaga gärna, sy en halskant sist.



Det som syns i mitten är pipen i magen (finns inte i alla dockor)

För att sy fast tyget på gummidelarna behöver man:

En stark men ganska smal nål
Extrastark sytråd (som björntråd)
En fingerborg för att kunna trycka in nålen i gummit
En platt tång för att dra ut nålen ur gummit.

Sy stygn runt hela med ca ½ cm mellanrum från insidan, gärna i de gamla hålen.
Tyget ska vara ca 1 cm för stort för att göra ett litet veck i slutet (även original)
OBS! se till att armar och ben blir raka och inte vridna hit och dit. Armarna ska ha tummarna uppåt.

 

När ben och armar är ditsydda stoppar man i de mindre skumgummibitarna som ska sitta där.



Sy några stygn i sömsmånen på insidan för att skumgummibitarna ska stanna där, men även för att dockan ska kunna böja på armar och ben lättare.



Sy ihop halsen. De här dockorna har ingen kanal sydd i halsen men på andra sorter kan det vara ett snöre i halsen. Nyare dockor har oftast buntband i plast.



Stoppa i stora skumgummit och ev pip. Sy ihop ryggen, glöm inte att vika in en sömsmån så att det håller.
Håll ihop tyget när du syr så det inte blir spänningar och tyget går sönder av stygnen!







Om ni undrar över något är det bara att maila mig: [email protected]

Kommentarer


Kommentera inlägget här: