Loppis Entusiasten

Thomas Dam Lyckotroll

Thomas Dam från danska Gjöl hade försörjt sig både som fiskare, bagare och murare, men det var som trollmakare han skulle nå framgång.

 1959 började han göra lite större troll och figurer till marknader och liknande. De blev populära och efter ett tag var hela hans familj sysselsatta med att tillverka troll, av lite mindre storlek. De gjordes i naturgummi och fylldes med sågspån. Håret bestod av spillbitar från fårpäls. Allt gjordes förhand.

 Efterhand blev efterfrågan så stor att man kunde bygga en fabik. Nu gjordes kropparna i plast och håret av syntet.

 Thomas Dams Lyckotroll hade 50-årsjubileum 2009, och än idag görs en stor del av trollen för hand i TROLL COMPANY i Danmark.
 
1970 sprang jag glatt till lekskolan och i väskan låg mina lyckotroll nerbäddade i en tom Flora-ask,
och jag var såå lycklig :D






(inte världens bästa fotografier, men jag kan inte bättre :/ )

Kommentarer

  • Lilladockan säger:

    äsch, dina foton duger alldeles utmärkt! :)



    jag har ett penntroll (jag kallar alla storlekar för penntroll så folk ska veta vad man pratar om haha) i min nyckelknippa. de är så söta! fast det bästa med dem är hur de luktar :D

    2011-06-14 | 17:16:34
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • Lena säger:

    Din blogg ska jag följa. Gillar själv loppisfynd :)

    2011-06-14 | 21:43:35
  • Helena Högberg säger:

    Vad roligt när någon vill följa bloggen!

    2011-06-14 | 22:28:15
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Bubblan säger:

    finns det möjlighet att köpa dom?? :)

    2011-08-16 | 20:04:42
  • Helena Högberg säger:

    Hej Bubblan, eftersom jag samlar på Damtrollen så är inte dessa till salu, men jag har några små dubletter som jag kan sälja.

    2011-08-17 | 09:06:22
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Bubblan säger:

    haha okej :-)

    blev nämnligen kär i den lilla rosa :)

    2011-08-28 | 21:56:24
  • Helena Högberg säger:

    hej igen bubblan. den lilla rosa är nog 80-tal tror jag. tyvärr har jag bara en, men om jag hittar en till så hör jag av mig!

    2011-08-29 | 08:23:35
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: