Loppis Entusiasten

loppisfynd

Man läser i varje inredningstidning om loppisfynd. Det fick mig att fundera över vad ett "fynd" är.
Det är ju egenligen väldigt individuellt.
Det är när en säljare värderar ett föremål väldigt lågt, och köparen värderar samma sak högt, eller om säljaren inte har kunskap om värdet.
 
En man sålde t.ex en vacker gammal hand-broderad tavla för 40:-
Han såg bara en tavla han inte ville ha. Jag visste att bara handarbets-kitet kostar några hundra kronor, ramen var också av hög kvalitet, sen tillkommer alla dessa timmar det tar att brodera denna. Har man aldrig handarbetat sätter man kanske inte värde på detta såsom jag gör.

Ett annat exempel var när jag hittade en påse full med Barbiekläder från 60-talet för 50:-.
Säljaren såg omoderna, tråkiga dock-kläder.
Varje plagg i denna påse skulle jag kunna sälja på Tradera för minst 100:- styck om jag ville (om jag nu inte samlade själv).

Det är ju egentiligen det här som gör att man är en sådan loppisfantast. Man vet aldrig vad folk lämnar till loppis eller tar med för att sälja själva, något som de tycker är skräp, som man själv letar intensivt  efter. Det är det som alltid är lika spännande.



Från igår: ca 65 små härvor med broderigarn, 60:- ( i garnaffären kostar varje härva ca 15:-styck)=fynd för mig.
=Inget att ha för någon annan.

 

 

Kommentarer

  • elinor säger:

    Ja det är konstigt att en del saker är värdelösa för någon annan. Fast det är bra att de i alla fall försöker sälja eller skänka så saker inte slängs.

    2011-10-30 | 22:41:27
    Bloggadress: http://baggravation.blogspot.com
  • Helena Högberg säger:

    Elinor:Ja, jag håller med, det kastas alldeles för mycket saker!

    2011-10-30 | 23:37:55
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Lilladockan säger:

    Sedan så finns det de där galningarna som prissätter saker aaaaaaalldeles för högt och vägrar att göra någonting på priset. Sådant är väldigt störande. I helgen såg jag gröna Vereco-koppar som jag verkligen, verkligen, verkligen ville ha. De var inte i perfekt skick (som mina övriga delar) men de var ändå prissatta till 275 kronor. 275 kronor för sex stycken repiga koppar med fat. Visst att Vereco har blivit relativt poppis, men ändå. Så mycket betalar jag inte när jag vet att det går att hitta billigare.



    Apropå din fråga gällande Pärlan-lyktorna. Du känner igen dem genom att de inte har en helt platt botten. Om du tittar på mina bilder på Pärlan så ser du att de har några "urgröpningar" i botten. Bubblorna på lyktorna är även väldigt täta och lyktan ser "dyr ut". De oäkta Pärlan-lyktorna har platt botten och när du ser och känner på dem så känns de billiga. Svårt att förklara.. Vissa oäktingar har även en stämpel i botten som säger t ex "Hong Kong". Jag har ett gäng med Pärlan och jag har betalat 5-15 kronor för mina. Men jag har även sett betydligt dyrare och på Tradera går de givetvis iväg för lite mer pengar :)

    2011-10-31 | 05:41:29
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: