Loppis Entusiasten

LCHF-bröd

För en tid sedan fick jag smaka ett så gott LCHF-bröd av min kompis. Det ville jag också prova! 

Den första tabben jag gjorde var att vicka ut hela skålen med de dyra, torra, färdigmalda ingredienserna på köksmattan!

Skam den som ger sig! Mattan lades i blöt och jag stack och köpte nya ingredienser.

Den andra tabben var att dela upp smeten i två formar, skulle man inte göra.

Den tredje tabben var att ha formen i mitten av ugnen, den skulle vara längst ner.

Allt resulterade i att de "färdiga" bröden såg ut som en tegelsten och smakade någon blandning av sand, lava och skosula.

Men, jag har faktiskt ätit upp det!
Här kastas inget som är bakat på dyra ingredienser! :)



Det här var de sita bitarna, det var inte så lätt-skuret som ni ser.
Om någon tycker det ser aptitligt ut, här är receptet:

3 dl linfrö, 1 dl sesamfrön, 0,75 dl mandel, 0,75 dl hasselnötter 50 gr Fibrex och 2 tsk bakpulver blandas ihop till mjöl i mixer.

50 gr smält smör, 1 dl creme fraiche, 250 gr keso och 6 ägg blandas.

Blanda allt och lägg i en form med smörpapper,  i ugn 175 grader, längst ner 60-80 minuter.

Just nu har jag gjort ett nytt försök till brödbak som står i ugnen, hoppas på bättre tur denna gång,
jag talar om hur det gick i morgon!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: