Loppis Entusiasten

ljus-återvinning

Jag hittade den gamla lådan med ljusstöpar-grejer i källaren.
Vi pysslade lite med sådant när barnen var mindre. Någon som aldrig provat?

Första gången måste man skaffa ljusveke som ligger på nystan, men det räcker hur långt som helst, det har jag bara köpt en gång. Sedan behöver man en gammal (loppis-?)kastrull, en liten tratt, gamla ljusstumpar eller ljus som har gått av eller kroknat i solen och någon form att stöpa i.

Förbered formarna du har valt .

Kommer ni ihåg de jätte-repiga Vereco-kopparna?



Svårast är nästan att få vekarna att ligga på plats i mitten. Här lade jag folie, men det funkade inte så bra för det flöt upp! Nästa gång ska jag nog ta en liten metallbit.




Jag tog de vita (beige)ljusen jag hade och fyllde kastrullen. 



Värm tills allt har smält och plocka bort alla gamla vekar med en pinne eller nåt och häll sedan i formarna med en tratt, annars kladdar man garanterat.
En full kastrull stumpar blir ungefär en halv kastrull färdigsmält.

 

Eftersom kopparna var så repiga så tog jag golvboning (:D) på utsidan av dem för att få upp lite konstgjord lyster. Faten "limmade" jag fast i kopparna med glas-silicone.

När man gör i glas brukar det gå att lossa ljusen när de stelnat, det är rätt bra ifall man kladdat, då kan man ta ur ljuset, göra rent glaset ,sedan stoppa i det igen, då blir det såå tjusigt!

Det går ju jättebra att ta t.ex plastflaskor, burkar eller mjölkförpackningar som man sedan tar bort när det kallnat, så att det blir blockljus istället. se bara till att plasten är något så när värmetålig så att den inte smälter!

Kommentarer

  • elinor säger:

    vad snyggt det blev. Det ser ut som någon god efterrätt.

    2012-04-16 | 15:05:14
  • Lisette säger:

    De blev jättefina! :)

    2012-04-16 | 19:21:31
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se/
  • Lilladockan säger:

    Det blev jättefint! Du är fiffig du! :)

    2012-04-16 | 19:40:37
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se/
  • Frida säger:

    Fick genast egna idéer att göra gå-bort-presenter med ljus i second-hand koppar. Billigt och återanvändning på hög nivå!

    2012-04-18 | 00:17:12
  • Karoline säger:

    Superfina och lite komiskt att vi hade samma inlägg den dagen =)



    Jag brukar blöta veken i vatten innan jag sätter fast den på pinnen över så ligger den still och flyter inte upp eller rör på sig, jag tycker att det funkar bra iaf =)



    KRAM Karoline

    2012-04-18 | 09:12:15
    Bloggadress: http://karolinezier.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: