Loppis Entusiasten

äntligen...

...öppnade lördagsloppiset, En Hjälpande Hand idag efter sommaruppehållet.
De hade inte så mycket nytt, det mesta var kvar från förut, men jag hittade lite i alla fall.
 
En ganska stor lila skål som jag tänkte skulle passa fint ihop med marcolin-äpplet.
80:-, inte så billigt, men jag tyckte den var värd det.
 
cacao-burk som verkar vara av äldre modell, 20:- bra pris tycker jag.
 
Två gardinlängder i fint tyg.
 
Tyvärr var den ena längden solblekt så det får nog bli någon kudde eller så tror jag. 50:- för båda.
De brukar ta 100:- för gardiner, så det var typ den blekta "på köpet".
 
En ganska stor handvävd tavla, kommer inte ihåg vad tekniken kallas (någon som vet?)
Mycket arbete nerlagt för 40:-
 
Jag kikade även in på Skolgatans loppis. Där hittade jag en mindre skål.
Det gick inte att tyda signaturen, men enligt säljaren var det Palmqvist (han, FUGA), 
det kan nog stämma när jag googlade lite, verkade som serien heter "Selena".
100:- var i det dyraste laget för den var inte heller i "mint condition", det fanns några skrap i botten,
men jag tog den ändå för jag gillade den :)
 
Man kan nog inte undgå att märka mina ökade inköp av glas.
 
Jag har alltid tyckt att det inte är någon mening att köpa glas trots att jag är förtjust i det,
eftersom jag har en dotter med Rett syndrome, som är klåfingrig och gärna river ner sådant,
men nu håller jag på att ändra i vitrinskåpet i köket!
 
Min kaffeservis i Hackefors, "Antik rose" är jättefin, men nu har den stått där i  skåpet i snart 8 år,
man har tittat på den i köket varje dag. Nu ska den få åka in i skåpet, och i stället ska jag ha glas där!
 
Jag har börjat dona i skåpet med lite olika glas (vill ju helst ha konstglas :D), men lite ska bytas ut mot annat. Det gäller bara att hitta saker man gillar, men det är ju himla roligt att leta efter något som man vet att man har en färdig plats för!
 
 
 

Kommentarer

  • Ann-Louise säger:

    Fint gediget glas du börjat samla på! :)

    2012-08-11 | 18:26:46
  • Rose-Marie säger:

    Oj vad fina fynd du gör!
    Tekniken på tavlan heter flamskvävnad.
    Cacaoburken är ju SÅ fin!
    Ja man får ju nya samlarintressen lite då och då och glas är ju inte fel, speciellt inte när du fyndar så fina saker.

    Svar: Tack Rose-Marie! Flamskvävnad var det!
    Loppis Entusiasten

    2012-08-11 | 18:28:59
  • Gunnel säger:

    Även jag har varit på loppis idag och köpt en cacaoburk. Fast min kostade mer. Den lila skålen var läcker, glas är roligt att fynda.

    Svar: jag googlade på cacao-burk när jag kom hem.Mazetti saluförde tydligen ögoncacaon till 1975, därefter tog Fazer över. Då borde min burk vara från före 1975 :)
    Loppis Entusiasten

    2012-08-11 | 19:29:24
    Bloggadress: http://sockersalt.blogspot.com
  • AnnikaGW säger:

    Vilka fina fynd! Cacaoburken påminner mig om min barndom. Choklad var vad jag drack varje morgon innan jag gick till skolan! / Annika

    2012-08-11 | 20:13:02
    Bloggadress: http://greitzan.blogspot.com
  • Anta S säger:

    Vilka fina saker du hittar! Jag har alltid tyckt om glas, det är så fantastiskt att bl.a. sand och aska kan omvandlas till så vackra ting.
    Förutom de fina glassakerna du fyndat så gillar jag gardintyget. Jättesnyggt!

    Svar: Visst är det fashinerande vad duktiga glas-konsthantverkare kan göra!
    Loppis Entusiasten

    2012-08-11 | 23:48:33
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Lybtar säger:

    Burken är verkligen läcker. Hur vet man om de är gamla eller ej?

    Svar: Jag vet inget särskilt knep, men de brukar kännas tyngre och kraftigare än nyare burkar. Jag googlade på "gamla cacaoburkar" och fick då veta att mazetti hade ögoncacao till 70-talet, sedan tog fazer över och det blev "de nya ögonen", så då kunde jag i alla fall datera den till före det :) Jag har en liknande fyrkantig burk från deras 75-årsjubileum (1910-1985), men den står det Fazer med liten stil på längst ner på sidan.
    Loppis Entusiasten

    2012-08-12 | 00:10:56
    Bloggadress: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
  • Karoline säger:

    UNDERBAR burk, ÄLSKAR plåtburkar och mamma har precis hittat en till mig (Mariekex) för ynka 5 kr =)

    Svar: Åh, mariekex, någon sådan har jag inte, bara Digestivekex!
    Loppis Entusiasten

    2012-08-17 | 20:07:54
    Bloggadress: http://karolinezier.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: