Loppis Entusiasten

en viktig bok

Lite konstig titel på boken, men den handlar om hur dagen shoppingkultur påverkar vårat jordklot.
Det  var varken lättläst eller "rolig" läsning, men ack så nyttig!
 
Jag anser mig vara ganska miljömedveten, men många saker har man inte tänkt på.
 
Vi svenskar slår oss för bröstet med en hård utsläppspolitik.
Att företagen beställer enorma mängder varor som tillverkas utomlands helt miljövidrigt för att vi ska kunna köpa riktigt billiga prylar, det finns inte med i statistiken.
Här i sverige kan vi köpa kläder och inredning i bomull nästan gratis. Att det tillverkas i t.ex Kina med massor av miljögifter och urusla arbetsförhållande, det tänker man inte på när man handlar billiga tröjor på H&M, tag 3, betala för 2, för att sedan knappt använda dem.
Trämöbler (även IKEA) som i grunden kan komma från skövlade skogar utomlands säljs i sverige,
allt för att vi ska kunna handla billigare och billigare.
Små "inredningsskräp" som man kan byta ut titt som tätt, kostar nästan ingenting, bara att kasta när man tröttnar efter ett litet tag. Att det påverkar miljön enormt är inget man tänker på.
 
Den här boken påverkade mig mycket, trots att jag är en loppisentusiast som alltid kollar begagnat i första hand .
 
Jag rekommenderar verkligen att så många som möjligt läser den!
Ha en trevlig helg!

Kommentarer

  • AL säger:

    Jättebra boktips! Den måste jag leta efter på bibblan eller loppis.

    Svar: Jag köpte den på bokhandeln i förrgår (fick beställa den) så den kanske inte finns på bibblan än, men den kommer nog.
    Loppis Entusiasten

    2012-08-17 | 14:36:56
    Bloggadress: http://www.skyndafynda.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Mhm, visst är det intressant att förkovra sig om konsumtion! Finns mycket att tänka på. Tack för boktipset, ska kolla efter den på bibblan. :)

    2012-08-17 | 15:26:55

Kommentera inlägget här: