Loppis Entusiasten

smått loppat idag

Det blev bara lite smått loppat idag.
Jag dök på ljusstakarna förstås eftersom det var ett 3 kronors bord med ljusstakar,
sedan halva priset på det=gratis (1.50:-styck)
 
4 stycken små askkoppar.
Det gröna var Reijmyre, de andra vet jag inte vilket glasbruk,
men snygga var de!
 
2 ljuslyktor i grön/klarglas.
Jag har ingen aning om de är gamla eller nya,
men jag gillade dem skarpt.
 
2 hjärtan och 2 stjärnor, riktigt små i mässing.
Det var sådana där tråkiga lackfläckar på mässingen som är så vanligt,
så jag gjorde en ättiks/vatten blandning som ljusstakarna fick sjuda i lite grann i en kastrull,
det brukar alltid fungera, man kan få hjälpa till och pilla bort lite men det brukar gå ganska lätt.
 
Ja, det blev riktigt pluttiga saker idag,
 ja, just,
jag köpte en tvättmaskin också, men det är en annan historia :)
 
Ha en trevlig lördag, och stressa inte ihjäl er inför julen :)

Kommentarer

  • Lisette säger:

    Det är inte klokt så billigt :D Härliga fynd!!
    Visst är den, ja den är slipad i botten :) sökte på google men hittade ingen som liknade den..

    Svar: Det är lite svårt att se på foto, men jag undrar om det kan vara en handgjord konstglasskål du har fått tag i, tycker det nästan ser ut så, verkar vara så fin lyster, tjockt glas ingen "pressglas-skarv". Om det vita glaset är blåst under det röda glaset kallas det överfång, underfång eller något sådant. Hoppas att du hittar mer info om den! Leta vidare! Jag ska hålla utkik efter något liknande, jag har inte sett någon som liknar tidigare (men jag är dålig på att googla:)
    Loppis Entusiasten

    2012-12-22 | 20:38:47
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se
  • Lisette säger:

    Åh tack :) kollade länken på vasen men tyvärr stod det inget om vem som hade gjort den :( ja precis den är lixom blåst i ett stycke, så det verkar vara handblåst! Ja jag får hålla koll, tack för informationen där lärde jag mig någor nytt!!

    Svar: Jag försökte komma in på "precisensan, antikforum" på flera ställen, var helt omöjligt, måste vara något fel för det brukar gå bra, kanske går bättre en annan gång. Jag tyckte också det såg ut som ett "puntelmärke" i botten på din skål, det är där de "tar av" glaset när de handblåser, annars slipar de bort puntelmärket så botten blir plan. Jag önskar dig en trevlig jul Lisette! Ha det bra!
    Loppis Entusiasten

    2012-12-22 | 21:39:34
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se
  • Lena säger:

    Du har så många bar tips på hur man rengör olika material. Kan du inte göra en särskild kategori och lägga in dina tips där? När men behöver rengöra något speciellt så kan man gå in under den kategorin och se om man hittar något bra tips :)
    God jul! // Lena

    Svar: Det är nog inte så jättemånga tips jag har, men det vore kanske en bra ide. Det är en del andra kategorier i bloggen som jag skulle behöva ändra på också. Det värsta är att det blir så jobbigt att gå igenom varenda inlägg under 1,5 år och titta vad man man skrivit och ändra kategori, men jag kanske gör det framöver :)
    Loppis Entusiasten

    2012-12-23 | 09:18:20

Kommentera inlägget här: