Loppis Entusiasten

Skrållan m. dragsnöre -66 till -69

...eller "Plapperle" som hon hette på tyska, för hon var ju gjord av tyska leksaksfirman Shildkröt (sköldpadda) från början (kanske fram till slutet på 70-talet, en ren gissning) och var alltså inte en helsvensk leksak som de flesta tror.
Mellan 1966 och 1969 gjordes hon med dragsnöre till taldosan. Under alla de år som jag har köpt dockor har jag endast hittat tre stycken. Alla har fungerat perfekt!
Annat är det med de batteridrivna som kom sedan, där är det mer regel än undantag att de är trasiga.
Konstigt nog så har de äldsta dockorna inte blivit dyra på Tradera. Största orsaken till detta tror jag är att de flesta nog inte tror att det är en "Skrållan" på grund av att de inte har det karaktäristiska utseendet, som de har idag.
En "ny" Skrållan från kanske -90 kostar ofta omkring 200:- på tradera i alla fall (det varierar ju lite förstås).

Till denna docka stickade jag en tunika och byxor i alpacka-garn som jag köpte oförskämt billigt på loppis
(25:- för en låda med 25 nystan! De som stickar vet vad detta skulle kosta i en affär!)

Jag blev ändå inte helt nöjd, för det gav ett lite knöligt och ojämnt utseende, det ljusa alpacka-garnet passade inte riktigt för dockkläder och smala stickor, men man lär sig av misstagen :)

(jag har ingen före-bild på denna för den var i riktigt bra skick redan från början)

Kommentarer

  • Anta S säger:

    Vet att jag upprepar mig, men du är fantastisk på att piffa upp dina dockor. Både genom att fixa till dockorna själva och genom de nya kläder du tillverkar till dem. De blir ju alltid jättefina.

    2012-01-17 | 20:50:45
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Helena Högberg säger:

    Tack Anta!

    2012-01-18 | 07:57:19
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Angel ☆ säger:

    Hej där! :)

    Kikar bara in och önskar dig en underbar Onsdag! :)

    2012-01-18 | 13:19:01
    Bloggadress: http://dinn.blogg.se/
  • Angel ☆ säger:

    Det var så lite :)

    Ja hon fyller 18 nästa vecka, men vi båda tycker om disney så, fast den har vi redan sett. Den var bra, rolig. Gillar speciellt scenen när dom sitter i båten och dom släpper upp alla ljus upp i himlen :)

    2012-01-18 | 21:07:15
    Bloggadress: http://dinn.blogg.se/
  • Birgitta säger:

    Jag har en skrållan med snöre. Kul att fler exemplar finns :)

    Svar: Ja, visst är det kul! Jag har haft 2 stycken till, men nu har jag bara denna kvar som jag ska spara. Det roliga är att alla har fungerat fint! De andra som kom senare, med batteridosa, fungerar nästan aldrig.
    Loppis Entusiasten

    2014-03-06 | 20:34:47

Kommentera inlägget här: