Loppis Entusiasten

sommarens projekt?

 
 
Visst kan målarfärg göra underverk på en möbel, men i bland kan det också totalförstöra en fin gammal sak.
 
Den här pigtittaren köpte jag någon gång i vintras för den nätta lilla summan av 40:-.
Den är målad i höblank rosa oljefärg . Full med rinningar och dammkorn, gräsligt ful är den.
Jag gissar att den är ca 100 år.
Under det rosa är det vitt, och under det svart eller riktigt mörkt brun.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med den, men det blir nog ett försök med värmepistol för jag skulle vilja ner till originalfärgen. I värsta fall får jag måla om den, men det är lite jobb med det också isåfall för det blanka måste då slipas ner runt alla krusiduller.
 
Jag vågar inte utlova någon "efter"-bild, vi får se hur det går i sommar.
 

Kommentarer

  • Annika GW säger:

    Ja, nu är du nog inte sysslolös under sommarens kommande dagar! Det blir nog många timmars arbete för att få bort den färgen! Lycka till! / Annika

    2012-06-20 | 22:06:09
    Bloggadress: http://greitzan.blogspot.com
  • Lena säger:

    Min ex svärmor har denna i orginalfärg. Hon har även stolar och skåp med samma "krusiduller"
    Lycka till!

    2012-06-20 | 22:13:05
  • ScrapLinda säger:

    Åh, så vacker! Lite shabby chic-vit skulle vara vackert tycker jag... en sån skulle jag vilja ha här hemma.

    Ha det gott!

    Svar: Ja, det skulle nog vara fint, men passar nog inte hemma hos mig. Annars skulle den nog bli fin både svart eller vit :)
    Loppis Entusiasten

    2012-06-21 | 09:43:34
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.com
  • ScrapLinda säger:

    Åååh, så vacker! Lite shabby chic-vit tycker jag skulle vara fint. En sån skulle jag gärna ha här hemma.

    Ha det gott!
    (Verkar som min första kommentar inte kom fram?! Annars får du väl radera denna...)

    2012-06-21 | 09:44:55
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.com
  • Astrid säger:

    Vi har en liknande hemma i orginal. Brun. Gammal som gatan. Du kan säkert få den fin. Handlaget finns ju!
    Nej, inte är rutorna så avancerade. Tröjan stickas för sig och sys på.
    Och kaninerna - de är roliga att göra. Det är viktigast! Har inget problem att skiljas från dem :D

    2012-06-21 | 16:19:15
    Bloggadress: http://astridshandarbeten.blogspot.se/
  • Anta S säger:

    Mycket jobb, men det där fixar du! Den kommer att bli hur snygg som helst.
    Önskar dig och de dina en fin och solig midsommar!

    Svar: Glad midsommar Anta!
    Loppis Entusiasten

    2012-06-21 | 17:01:48
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Gunnel säger:

    Den där spegeln kommer att bli jättefin efter din behandling av den. Glad Midsommar!

    Svar: Glad midsommar Gunnel!
    Loppis Entusiasten

    2012-06-21 | 19:49:30
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Lisette säger:

    Din var ju jättefin!! Ja förutom färgen då ;)
    Det var en sådan här jag letat efter men ja jag fick ju nöja mig med en mindre enklare :)
    Jag tvivlar inte på att du kan göra den jättefin och jag ser framemot att får se resultatet. Själv har jag handlat vit färg till min så jag hoppas den kan bli klar i veckan!
    Ha en fin midsommar! Kram

    Svar: Ha en bra midsommar du med!
    Loppis Entusiasten

    2012-06-22 | 00:09:56
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se
  • Clara D-N säger:

    Herregud vad fin!!!!!
    Har länge varit på jakt efter en liknande!
    Fanns denna på en loppis eller liknande? *Hyper*

    Svar: Ja, jag hittade den på En hjälpande Hand här i Hallstahammar. Ena veckan hade någon ställt undan den, jag muttrade för mig själv att jag inte hann först, men sedan, nästa vecka fanns den där igen för personen hade antingen ångrat sig, eller glömt den, så de hade ställt fram den igen. Tur för mig :)
    Loppis Entusiasten

    2012-06-22 | 22:01:12
  • karoline säger:

    Ja, allt blir faktiskt inte snyggare av att målas =(

    Hoppas du får till det bra till slut =)

    KRAM

    2012-06-27 | 08:53:52
    Bloggadress: http://karolinezier.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: