Loppis Entusiasten

vanligt dockproblem

Det här är en typisk 60-talsdocka som var i farosonen för att kastas.



Dockorna på 60-talet hade ofta stoppning av små bitar av skumgummi-spill.
Ju mer älskade och vällekta de var, ju större var risken att de skulle bli "äckliga".
Hur då?
Jo,som på gamla möbler, blir skumgummit torrt och blir till slut bara ett brunt mjöl som går igenom tyget och de blir faktiskt äckliga, mjöliga och smuliga. Oftast kastas de.
Men felet går faktiskt att avhjälpa. Man sprättar upp en söm, tömmer ur allt innehåll, tvättar sedan hela kroppen och fyller på nytt.
Skumgummibitar säljs inte längre, men det är lätt att hitta (fula) kuddar på loppis, så jag har ganska mycket på lager (man tvättar kudden i maskin, tömmer sedan innehållet i en papperskasse för att torka)



Ha en trevlig fredag!

Kommentarer

  • Astrid säger:

    Vilka bra idéer du har!
    Tänk att man aldrig tröttnar på att tillverka dockkläder. Lika roligt nu som då (när man var liten).
    Nej jag har inte skrivit eller hittat på mönstren till rutorna, Det var en tävling i en amerikansk (tror jag) tidning och de bästa är samlade i ett häfte man kan köpa. Nästa ruta jag visar i bloggen är den som vann. Den ligger klar men jag har inte fotat ännu.

    2012-06-15 | 15:45:56
    Bloggadress: http://astridshandarbeten.blogspot.com/
  • Lilladockan säger:

    Huuuu, påminn mig inte om gammalt äckligt skumgummi! Minns den där iskalla vårkvällen när jag stod ute på balkongen i minst en timme och tömde fåtöljens dynor. Det var bland det äckligaste jag har varit med om!

    Tusen tack för Vereco-kopparna! Jag har glömt att tacka, har varit lite hängig och trött och bara sovit efter jobbet. De är så underbart fina och jag är så glada för dem. Hade bara två stycken i den storleken sedan innan. Bärnstensfärgade. Gillar de som jag fick av dig så mycket bättre. De kommer att komma till användning mycket här hos mig. De är lagom stora till både te och kaffe :) Tack igen! <3 Ha en fin helg!

    2012-06-15 | 18:19:23
    Bloggadress: http://denlilladockan.blogg.se

Kommentera inlägget här: