Loppis Entusiasten

zig-zag-duk

Jag följer en blogg som heter pysselrosa. Hon virkar de allra ljuvligaste filtar/plädar!
Tyvärr kan jag inte kommentera på hennes blogg, hur gärna jag än vill!

Jag skulle GÄRNA vilja ha en sådan, men vet ju att jag aldrig skulle orka virka något så stort.
Nu gjorde jag så att jag gjorde en duk istället i liknande mönster.
Jag vet ju inte riktigt hur hon gör så jag fick hitta på lite själv.





Färgerna är ju ganska "70-tal", men jag gillar det för jag ville att det skulle passa i min hall.

Det var ett roligt mönster att virka. Så här gjorde jag:

Lägg upp 100 maskor (3 av dessa är den 1:a stolpen)

8 stolpar, 3 stolpar i följande 1 stolpe, 8 stolpar, 3 stolpar tillsammans i de 3 följande stolparna, 8 stolpar o.s.v hela varvet ut. Vänd (1:a stolpen=3 lm)

Alla de andra varven måste man hoppa över 1 stolpe i början på varvet för att det ska stämma!
(det blir som små öglor i kanten)

För att få färgbytet så snyggt som möjligt så sparar man det allra sista genomdraget i sista stolpen, och gör den öglan med den nya färgen!



Ni känner väl mig, alla färgerna utom det grå är från loppis :)

Kommentarer

  • Lisette säger:

    Tycker den blev jättefin!! Duktig du är, själv hade jag aldrig kunnat få ihopa en duk, sådant har jag inte tålamod till ;)

    Åh men vad mysigt, jordgubbstårta är så gott! Tack det ska jag säga till min mamma då blir hon glad :)

    2012-06-07 | 21:06:28
    Bloggadress: http://vintagerose.webblogg.se/
  • ScrapLinda säger:

    Jättefin duk! Duktig du är.



    Kikade lite i bloggen du länkade till, jag kunde kommentera i alla fall. Jag kan lära dig hur du ska göra om du vill, så att du kan kommentera där sen? Maila mig i så fall. =) ([email protected])



    Ha det gott!!

    2012-06-08 | 09:04:57
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Jättefin duk!

    Får prova på detta mönster någon gång.

    Pysselrosas väska, har jag gjort två av. En i blå-vitt och en i rosa-grönt-vitt.

    2012-06-08 | 12:43:00
  • Clara D-N säger:

    Herregud, jag älskar det där huvudet på din byrå!!

    Är nämligen på jakt efter ett huvud! x)

    2012-06-08 | 14:54:06
  • Helena Högberg säger:

    Clara D-N:Jag har 3 stora flickhuvuden, och så har jag Tutan Kamon och Nefertiti,(de andra är gjorda i gips) det blir 5 stycken. Man ska ju alltid överdriva lite :D

    2012-06-08 | 19:24:51
    Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se/
  • Flusing säger:

    Jättefin duk, gillar mönstret :). Tyvärr är jag en klåpare på att virka, har aldrig lärt mig. Nu ska jag kika runt lite på din blogg :)

    /Åsa

    2012-06-08 | 23:01:51
    Bloggadress: http://www.flusing.blogspot.se

Kommentera inlägget här: