Loppis Entusiasten

80-tals Barbie

Jag hittade den här Barbien igår, jag tror att den är från 1980.



Har jag inte en himla massa bra pyttesmå spolar?
 
Jag hade letat på loppis efter riktigt små spolar men inte hittat några. Jag visste ju att man använde sådana förr när man gjorde "afro-permanent". Jag satte in en efterlysning i Hemmets Journal, om att jag ville köpa sådana. Och oj,oj vilka supergulliga och trevliga människor som hörde av sig! Damer som skickade spolar till mig, och inte ville de ha betalt heller, varken för spolar eller frakt! Nyfikna och intresserade av min hobby, att göra iordning "retro-dockor".
 
Det värmer i hjärtat när man ser att det faktiskt finns så många härliga männinskor!

Med 80-tals Barbie finns det vissa problem.
Många har gått sönder i halsen. Om det beror på att de var svagare, eller om det beror på att på de tidigare dockorna kunde man faktiskt ta bort huvudet. Kanske fortsatte barnen att slita av huvudet även på dessa med följd att det gick sönder, jag vet inte.
 
Och så benen... en del blir klibbiga och vissa får även fläckar där färgen försvinner, något med tillverkningen antagligen som inte går att göra så mycket åt. På Barbieforum rekommenderar de att man ska byta ut benen. Man ska koka och greja så det är inte bara att byta för då går fästet sönder. Jag ska nog prova någon gång.

Nu kostar dockorna från 80-talet nästan ingenting, men har ni felfria från den tiden, så var lite rädda om dem för de kommer säkert att stiga i pris de med, eftersom så många är i dåligt skick.
(ha dem inte i plaspåsar, då bli benen extra klibbiga!)

Lite svårt att visa fläckarna på denna docka som var mörk, det syns bättre på de blonda.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: