Loppis Entusiasten

Så var det dags igen...

...för blogg-utmaningen som Saras Pyssel har varje vecka.
Veckans dåliga samvete. Förra veckan hoppade jag över,
eftersom jag visste att jag inte skulle hinna med något vettigt, men nu kör jag igen.
 
Det här är 2 stycken miniatyrstolar från Nässjö 1964.
 
När jag köpte dem på loppis för rätt många år sedan,
var det fastlimmat och nitat några slags vinnaremblem från en brottartävling 1964.
Det ville jag ju inte ha.
Emblemen har jag fått bort, men färgen under är ju för ljus,
eftersom de ställena varit skyddade, olackade och inte mörknat som resten av stolarna.
 
Lite har jag börjat slipa, men sedan har de blivit liggande.
Jag är inte helt säker hur jag ska gå till väga för att få färgen lika som det övriga,
vi får se, det kanske inte alls lyckas.
Jag köpte dessa för de var i helt perfekt storlek till Barbiedockorna,
men jag har förstått i efterhand att de faktiskt har ett värde,
rent samlarmässigt också.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Oj, så söta stolar! Får riktigt ha-begär! :-)

    Svar: Ja, de är så välgjorda och söta :)
    Loppis Entusiasten

    2013-04-01 | 15:28:58
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com
  • Allt det gamla goda säger:

    wow vad fina! har aldrig sett sådana förr! fortsatt glad påsk till dig.

    Svar: Tack1 Fortsatt glad påsk till dig med!
    Loppis Entusiasten

    2013-04-01 | 16:42:42
    Bloggadress: http://alltdetgamlagoda.blogg.se
  • Flak säger:

    Ursnygga stolar och extra kul med stämplarna oxå=)

    Svar: Visst var det roligt att de var stämplade. Det är nog de enda mini möbler jag har som har stämpel.
    Loppis Entusiasten

    2013-04-01 | 20:39:40
  • Anne Marie Niemi säger:

    Så fina stolar. Jag använder vattenbaserat klarlack WB acrylic (glossy) på burk och tar i några droppar mörkgul akrylfärg. Detta ger en lagom gulnad yta. Jag använder denna blandning till gamla celluloiddockor som gärna gulnar av tidens tand. Testa tills du får rätt nyans.

    Svar: Jag funderade just om jag ska ta vattenbaserad lack med lite pigment i, eller så ska jag ta en oljebaserad lack (verkar vara det på stolen) som jag har som redan har gulnat rätt mycket i burken. Jag får nog testa på en träbit och se hur det blir :) tack för tipset!
    Loppis Entusiasten

    2013-04-02 | 12:28:04
  • ScrapLinda säger:

    Så söta! Hoppas du lyckas med utmaningen. Jag har börjat hänga på den jag också, men har svårt att bli klar i tid. Får nog skjuta på den en dag, så jag har måndagen som sista dag.

    Ska bli kul att se hur stolarna blir sen.

    Svar: ja, jag såg att du var med! Om man inte hinner kan man väl ta 2 veckor, huvudsaken att man börjar lite i alla fall :)
    Loppis Entusiasten

    2013-04-02 | 15:07:18
    Bloggadress: http://scraplinda.blogspot.se
  • Annika GW säger:

    Oj! Trodde först att dom var i "vuxenstorlek"! Så fina! / Annika

    2013-04-02 | 18:12:43
    Bloggadress: http://greitzan.blogspot.com

Kommentera inlägget här: