Loppis Entusiasten

cabbage Patch kids...

...kålungar eller kåldockor kallas dessa dockor som designades av
XAVIER ROBERTS alldeles i början på 80-talet.
 
Från början var hela dockan i tyg, även huvudet,
men senare blev det i plast.
 
Det var väl inte så stora fel på den här kåldockan jag hittade nyligen,
men håret var enormt tovigt (syns inte så bra på fotot)
och kläderna var helt fel.
 
Av en händelse råkade jag ha en äkta kåldocks-klänning hemma :)
Det finns en hel del samlare av dessa Cabbage Patch Kids,
de brukar kosta mellan 100 - 200:- eller mer på Tradera,
men jag är inte så insatt i just vilka som blir dyra.
 
Man ska dock vara medveten om att det finns oäkta kopior som är väldigt lika.
 
Det här märket ska finnas på ändalykten,
om den är äkta :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rose-Marie säger:

    Vet inte om jag tycker kåldockorna är så söta! Men den här blev det faktiskt, vilken förvandling!
    Kul att få reda på lite om dessa dockor också.

    Svar: Jag håller med dig, inte är jag heller särskilt förtjust i dem :)
    Loppis Entusiasten

    2013-08-21 | 17:01:15
  • ViolLina säger:

    Plasthuvud = masstillverkad
    Mjukt huvud= handgjord

    Svar: tack för info. ! :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-01 | 20:28:19

Kommentera inlägget här: