Loppis Entusiasten

putsar-tips

Jag tänkte ge ett litet putsar-tips när det gäller koppar och mässing,
nu när det börjar öka i popularitet.
 
Mässingsstopet som jag köpte idag hade inte den minsta tillstymmelse till repa,
så jag ville inte putsa det på vanligt vis.
 
Jag glömde ta ett "före"-kort så ni får hålla till godo med bland-fotot.
 
Man kokar upp vatten och ättika, drar av kastrullen, och lägger i prylen i ca 1 timme.
Den här var rätt stor, så det blev största kastrullen och ca 1 dl ättika.
När man tar upp den är det bara att diska med en mjuk trasa.
 
Det här sättet fungerar också när grejerna är lackade,
och det står "får ej putsas". Lacken flagar av och flyter upp.
Man kan få hjälpa till lite och pilla bort lacken om den sitter hårt,
eller låta det ligga i en längre stund.
Just de lackade grejerna brukar se extra bedrövliga ut när det gått många år,
lacken blir mörk, flammig och skitig, det ser inte alls fint ut.
 
Om jag hittar någon riktigt bedrövlig sak, kan jag visa lite bättre en annan gång.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Tack för bra tips!

    2013-02-28 | 23:29:12
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com
  • Sanna säger:

    Smart tips! Och jag bara älskar det färgglada loppistyget här nedan.. =)

    SV: Mmm håll tummarna..jag har inte sååå gröna fingrar.. =)

    Kramar
    Sanna

    2013-03-02 | 19:02:33
    Bloggadress: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här: