Loppis Entusiasten

Inget datasnille...

 
För några år sedan hade jag aldrig rört en dator, förutom med dammvippan.
Jag behövde det inte i jobbet. Jag var inte alls intresserad.
 
Jag ringde till sambons jobb lätt panikslagen,
-Du har glömt att stänga av datorn!! -Ska jag dra ur sladden?!
 
Hur som helst, jag kom underfund med att jag faktiskt skulle behöva lära mig att skriva på en dator,
för jag behövde ofta hjälp med utskrifter av dokument och dyligt till BRF-föreningen,
dottern tyckte det började bli väldigt tjatigt att fixa det till mig.
 
Det blev att jag gick med på en nybörjarkurs för data, words,
tillsammans med ett par mycket trevliga pensionärsdamer :)
 
Sedan upptäckte jag att Tradera fanns. Ett gigantiskt jätteloppis!
Då var jag tvungen att gå en internetkurs också förstås!
Sedan var jag ju tvungen att lära mig föra över pengar på nätet också,
annars kunde jag ju inte handla på Tradera!
 
Nu har det gått några år, minns inte exakt, 5 år kanske?, lite har man väl lärt sig,
men man är ju inte så himla snabblärd när man är 48 år, inte jag i alla fall.
Ibland känner man sig urbota trög!
 
Det jag egentligen ville ha sagt, är att det ibland är så tråkigt,
när folk inte kan begripa att man faktiskt inte har växt upp med datorer och inte har lika lätt för det,
som de som har 20 års försprång. De tror att man skämtar när man inte kan länka,
lägga in i mappar eller "pm"a på facebook.
 
-Har hon en skruv lös, eller?
 
Facebook började jag med långt senare.
Jag tycker överlag att det är väldigt tramsigt.
En massa spelförfrågningar från folk som inte alls har skickat något sådant när man frågar,
ofantliga mängder reklam och de som måste göra 50 inlägg om dagen.
Anledningen till att jag börjat använda facebook lite,
är att det finns så intressanta grupper där, som jag verkligen är intresserad av.
  
MEN vad mycket fel jag har knappat på facebook, ni skulle bara veta :)
 
Många kan nog inte förstå hur man har kunnat leva de första 40 åren utan en dator...
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Gunnel säger:

    Vilken skön bekännelse. Din generation är ju inte heller född in i datavärlden och har man inte jobbat med internet och inte är tekniskt intresserad så är det inte så lätt. Du är garanterat inte ensam. Det blev mycket "inte" i ovanstående mening.

    Vi som hör till generationen före dig kämpar också och begriper ibland ingenting. Men vi anses nästan duktiga när vi kan använda datorn någorlunda.

    2013-01-30 | 12:57:41
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Håller till fullo med om allt!
    Det går alldeles för fort med alla nymodigheter och
    och min hjärna hänger inte alls med i alla språkliga kullerbyttor!

    2013-01-30 | 17:33:13
  • Anta S säger:

    En sann och rolig berättelse från livet – vi är många som känner igen oss!!! När jag skaffade min första dator för sju-åtta år sedan var min dator-erfarenhet lika med noll. Jag köpte ett par böcker som förklarade litet av grunderna och sedan började jag försiktigt att utforska datorernas "underbara" värld.

    Från början hade jag en väldig respekt för den där datamackapären, men efterhand så insåg jag att även om jag råkade klicka på fel tangent någon gång så exploderade den inte.

    Jag har alltid varit tekniskt intresserad så jag gillar att klura ut lösningar på egen hand. Och oftast så har det fixat sig. Om inte så har jag frågat mig fram. Och nästan varje dag hittar jag någon ny funktion eller något nytt att testa.

    Jag tycker faktiskt att vi klarar oss riktigt bra, vi "gamlingar" som inte fick "dator-genen" vid födseln!

    Oj, vilken lång kommentar det här blev då!

    2013-01-30 | 21:44:55
    Bloggadress: http://www.antasnaque.blogspot.com
  • Carina säger:

    Heeej Helena! Äntligen lyckades jag hitta dig igen via Birgittas sida ( vit hortensia ). Vet att du var inne hos mig för länge sedan och skrev så fint men jag glömde svara då och sen har jag inte hittat på dig förrän nu.
    Känner igen mig så väl i det du skriver om datorn, det tog lång tid för mig att börja använda den. Förut förstod jag inte alls vad jag skulle använda den till? Men för ca 7 år sedan upptäckte jag bloggvärlden och det var då en ny värld öppnade sig och jag tyckte det var kul att lära sig hantera den någorlunda i alla fall. Har dock inte gått någon kurs utan barnen och käre mannen har fått traggla med mig. Men minsta lilla krångel så står jag handfallen, hihi.
    Hoppas allt är bra med dig? Nu ska jag fortsätta kika runt inne på din sida och även lägga till en länkning så jag hittar hit igen.
    Ha det gott!
    Kram Carina

    Svar: Hejsan, kul att du "tittade in" hos mig! Det är skönt att höra att det finns fler som är nykomlingar i datavärlden :) Det är samma för mig, dyker det upp en ruta jag inte känner igen får jag direkt be om hjälp :) Jag har så länge velat titta in till din butik också, men man lyckas aldrig ha vägarna förbi, och åren går. Hoppas att det kan bli tid till det i sommar. Ha en trevlig helg, Carina!
    Loppis Entusiasten

    2013-02-01 | 08:57:12
    Bloggadress: http://www.vardagslycka.blogspot.com

Kommentera inlägget här: