Loppis Entusiasten

Det blommar...

Det är en härlig årstid nu.
Det är ju inte bara ute det blommar så fint,
när man som vi bor i lägenhet får man ju lite blomsterglädje inne också.
 
Blommor som återkommande blommar den här tiden.
 
Sedan är det extra spännande när man ser att en blomma,
som aldrig blommat tidigare får knoppar.
Man går nyfiket och inspekterar dem varje dag.
Den här Hoyan med långa blad köpte jag som liten stickling för något år sedan,
knopparna ser ut som på mina andra, fast de här är mörkrosa.
 
Nu är det ju inte allt som växer så det knakar.
Hur sjutton ska man kunna få gräslök att fortsätta att växa,
efter det att man klippt bort första vändan? Går det överhuvudtaget?
Det här blir ju inte direkt något att ha till midsommar:(
 
När man jämför gräslök som man fått av bekanta som har trädgård,
med gräslök i kruka från affären, ser det ju knappt ut som samma växt!
Det jag har fått av mamma är nog 4 gånger så kraftigt som det jag dyrt köper på affären. 
Ynkligt värre, smakar knappt något heller för den delen :(
 
Jag skulle vilja ha en trädgård nu...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Tror att kryddorna i kruka man köper i affären är så snabbt uppdrivna att de inte riktigt orkar komma igen när man klippt ner dem. Det blir något helt annat när de fått växa långsamt med ett ordentligt rotsystem.
    Jag fick en planta pepparmynta av min svägerska och hon förmanade mig noga att inte "släppa den fri" utan begränsa utrymmet.
    Jag grävde ner den i landet i en stor plastkruka utan botten, trodde att det räckte. Nu har jag snart pepparmynta i hela kryddlandet! Doftar underbart och blommar vackert....men jag förstår vad hon menade med att inte släppa den fri :)
    Håller tummarna för att du snart får din trädgård!

    Svar: Ja, så kanske det är! Kanske man skulle ta "ett spadtag" med en del av rotsystemet av mammas gräslök och sätta i en rejäl kruka, det måste jag prova! Jag har i alla fall äntligen fått basilika att bli frodig och fin i köksfönstret i år, det har jag krånglat med många gånger, skam den som ger sig! :)
    Loppis Entusiasten

    2013-06-12 | 22:31:52
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se

Kommentera inlägget här: