Loppis Entusiasten

krigsmålning

I de yngre tonåren, när vi hade lite tråkigt,
kunde vi få för oss att på skoj sminka oss med något vi kallade "krigsmålning".
Det betydde att man i stort sett provade allt smink man hittade i skåpet.,
gjorde en helt groteskt make up, skrattade en stund och tvättade sedan bort det :)
 
Ungefär så såg Barbiedockan ut som jag hittade i veckan på stadsmissionens loppis.
 
Med hjälp an märkningen "Philipphines" kunde man se att den var gjord mellan 1978-1988,
jag tror att den är från slutet av 80-talet.
 
Sådana här Barbie, trots att inte är så gamla, brukar jag spara i min egen samling.
Jag tycker att det är roligt att ha dockor från alla perioder med så olika utseende som möjligt.
De är nu billiga, men de kommer säkert att bli dyrare,
för det skiljer redan nu väldigt mycket utseendemässigt mot de nya.
 
Om man hittar Barbiedockor på loppis kan det vara bra att veta,
att det går att tyda ut hur gamla de är med hjälp av märkningen vilket land de är tillverkade i.
Vissa länder tillverkade dem i många år, men det kan vara en liten fingervisning i alla fall.
Att det står 1966 är bara det året patentet togs, inte tillverkningsår!
(de moderna dockorna från runt millenniumskiftet,
har annorlunda märkning eftersom de har gjort om kropparna/gjutformarna idag)
 
JAPAN-tillverkades fram till 1972
 
MEXICO-tillverkades 1968-1970, 1989-1990
 
TAIWAN-tillverkades 1970-1987
 
HONG KONG-tillverkades 1970-1987
 
KOREA- tillverkades1973-1978
 
PHILIPPHINES-tillverkades 1978-1988
 
CHINA-1986 och framåt
 
MALAYSIA-1986 och framåt
 
INDONESIA-1992 och framåt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ida Nielsen säger:

    Spännande, blir sugen på att plocka fram mina gamla dockor och titta på märkningen ;)

    Svar: Ja, gör det Ida! Kul att se om det stämmer med årtalen!
    Loppis Entusiasten

    2013-06-22 | 12:26:09
    Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
  • Anta S säger:

    Eftersom jag aldrig ägt en Barbiedocka så vet jag ingenting om dem. Men jag känner förstås till att det finns hur många som helst och förstår att det är en hel vetenskap om när, hur och var de tillverkades. Jag imponeras av din kunskap om dem, ja, och om dockor överhuvudtaget.

    Hoppas helgen bjuder på sol och och andra trevligheter!

    Svar: Ja, det är verkligen en hel vetenskap, detta med Barbie! Egentligen kan inte jag särskilt mycket om man räknar med de riktigt seriösa samlarna som går in för det stenhårt. Det finns de som kan köpa en "outfit" -60-tal i originalförpackning på Ebay för 1000:- , DÅ är man verkligen en storsamlare (jag har träffat dem :)) Jag håller mest på lite på kul (utan att det får kosta särskilt mycket) men jag kan lite i alla fall :)Sedan är det ju sådan himla tur att inte ALLA kan mycket om Barbie, för då skulle man ju inte kunna göra några fina fynd alls :D
    Loppis Entusiasten

    2013-06-22 | 17:10:17
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Rose-Marie säger:

    Ser ut att vara en Rocker Barbie från 1985. Hon är målad så. Det var en hel grupp med 6 stycken, tror jag det var. Rocker Diva, Rocker Dana m.fl.

    Svar: Tackar för info. Rose-Marie! Det tänkte jag inte alls på att det kunde vara!
    Loppis Entusiasten

    2013-06-23 | 14:52:22
  • Jennah säger:

    Väldigt intressant, men det lär man ju inte komma ihåg när det behövs sen :)

    Svar: nej, det är svårt att komma ihåg, man får kanske kolla google om man har en bra telefon, eller om man som mig har en uråldrig telefon, lägga ännu en lapp i plånboken :)
    Loppis Entusiasten

    2013-06-24 | 21:15:29
    Bloggadress: http://www.gamercouple.blogg.se
  • Laman säger:

    Hej, hej!

    Först vill jag säga att jag brukar följa din Blog, sedan vill jag säga att. Trots att det kanske inte hjälper dig så mycket med Barbie and the Rockers dockan, attd en där klänningen(Tror kom på ett vykort) skall även ha svart snörningf ram

    Ha en fortsatt trevlig dag ^_^

    Svar: Hej Laman! Vilken rolig blogg du hade! Jag kollade igenom en hel del ,men hann inte allt förstås. Jag såg klänningen där på ett foto, alltid roligt att få veta hur det ska vara original, tack! Jag kommer att kika in till din blogg igen :)
    Loppis Entusiasten

    2013-07-15 | 17:49:13
    Bloggadress: http://www.mylittlevintagememories.blogspot.se

Kommentera inlägget här: