Loppis Entusiasten

påskaftonens loppis-shopping

en liten skål eller askkopp i konstglas.
Jag är egentligen inte så förtjust i glas med fläckar/prickar i,
men det var härlig färg på den här, och för 20:- kunde jag bara inte låta den vara.
Kanske det är MURANO.
Tillägg. Visst var det Murano :)
 
Tre stycken ljusstakar.
Den höga var väldigt fin, inte pressglas, utan jag är rätt säker på att det är kristall,
synd att det bara fanns en.
De två som ser ut som puckar var också i väldigt fint glas.
Jag vet inte tillverkare, men får lite Iittala-känsla.
Alla kostade 10:- styck!
Tillägg: De runda ljusstakarna verkar var Orrefors "Puch", design Lena Bergström:)
 
Jag frågade förut på loppiset om de får in några lite "roliga" gamla gardiner någon gång?
 
Idag hade de lagt 4 längder bakom kassan och frågade om detta kunde vara något?
Härlig, kraftig bomullsatin, lite blekta i kanten och rätt lortiga, men 20:- för alla fyra :D
Någon tygkunnig som har en aning om vem som kan ha designat dessa jätte-blommor?
(Tillägg: Gardinerna är "Miranda" av Marjatta metsovaara för Tampella)
 
En svart och en vit figurin.
Den svarta i gips, 20:- lite på-bättring behövs här.
 
Den ljusa kostade också 20:-.
Det är inte gips utan någon cementliknande massa med ett tunt lager gips uppepå,
en liten flisa fattades under så man såg materialet. märkt enerel P.M.C
Jag har tidigare köpt en liknande,
(undrar var den är, hm, i källaren? Kanske dags att sluta släpa hem saker?)
 
Den här lampan i trä är en sådan sak som jag kan tänka mig inte faller alla i smaken :)
 
Om det inte hade varit för de gamla kablarna, lampinfattningen och skärmen,
hade jag nog gissat att den hade varit nytillverkad. Lite teakolja kommer att behövas här.
Och en annan skärm. Sedan får vi se om den faller sambon i smaken.
Kanske inte, vi får se när han kommer hem :)
 
Nu kan man tycka att jag släpade hem en hel del idag,
ändå märkte jag att jag saknade 3 stycken vaser när jag kom hem.
Någonstans på loppiset har jag ställt ifrån mig dem och glömt dem,
får väl se om de står kvar nästa vecka, hoppas det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anette säger:

    Vilken häftig elefantlampa du har hittat!

    Svar: ja, den var lite annorlunda med allt skuret i samma träbit :)
    Loppis Entusiasten

    2013-03-30 | 18:34:11
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com
  • RETROknoppen säger:

    Den svarta figurinen är ju helt i min smak och jag undrar om jag inte har just dom där gardinerna men tyvärr vet jag inte vem som står bakom dem,,,snygga i allafall!
    Glad fortsättning på påsken!

    Svar: Skulle jag få reda på vem som står för mönstret på gardinen så hör jag av mig :)Ha en Glad fortsättning på Påsken du med!
    Loppis Entusiasten

    2013-03-30 | 18:56:38
    Bloggadress: http://www.retroknoppen.com
  • Anta S säger:

    Glasskålen - så snygg och med härlig färg. Den vita figurinen gillar jag, likaså den ovanliga elefantlampan. Fina fynd, som vanligt.
    Hoppas du får igen vaserna. Så förargligt när man glömmer något, det har hänt mig med.

    God fortsättning på påskhelgen!

    2013-03-31 | 19:10:17
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Tant Emma säger:

    Finfina loppisfynd! Och lampan......helt galen! :)

    2013-03-31 | 19:39:26
    Bloggadress: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här: