Loppis Entusiasten

Min favoritblomma

En av mina absoluta favoritblommor hemma är en som jag alltid brukar ha på köksbordet,
jag kallar den bara Mini porslinsblomma, som alltså tillhör släkten HOYA.
Jag har inte tagit reda på det rätta namnet, skulle kanske göra det :).
Den är så tacksam att ta sticklingar och förnya och  blommar fint med väldoft,
så fort det börjar bli lite mer sol.
 
Jag brukar klippa av rankorna när de kommer ner till bordskivan,
då blir det förstås många små sticklingar som jag sätter i vatten.
Alltid brukar det vara någon som vill ha ifall jag inte behöver de själv.
 
Hoppas att alla har haft en trevlig Kristi himmelsfärd!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Jag vill jättegärna ha skott av din Hoya! Det finns ju så många olika Hoyor och din är ju riktigt fin.
    Jag har en Hoya, modell större, med rosa/vita blommor som är skott från svärmors Hoya som klättrade över hela väggen i deras matrum när de hade hus. Den blommar nu och blommorna är fina, men jag skulle inte ha något emot om den var doftfri...hela allrummet "stinker" :)
    Ha det så bra!

    Svar: Den du har är nog den jag brukar kalla "gamla original" som jag fick skott från svärmor för många år sedan. Tåliga som sjutton men luktar så väldigt starkt när de blommar, allra helst på kvällen :) Jag har minst 7 stycken sådana, men jag låter dem inte blomma längre, utan håller dem små, sambon nyser av dem :) Nästa gång det är dags att klippa av rankorna på "minihoyan" så kommer jag in till dig med skotten! Ha en trevlig fredag Birgitta!
    Loppis Entusiasten

    2013-05-09 | 21:48:59
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Sussiesfyndhörna säger:

    Åh de är så fina. Min mormor hade en massor av dem. Tyvärr lyckas jag alldrig få dem att blomma.

    Svar: Ja, de behöver stå lite soligt om de ska blomma (blommorna kommer på de långa rankorna som ännu inte har några blad), men de är rätt fina bara gröna också :)
    Loppis Entusiasten

    2013-05-10 | 13:09:08
    Bloggadress: http://sussiesfyndhorna.blogspot.com

Kommentera inlägget här: