Loppis Entusiasten

mössa med garnbollar

Den här mörka sköldpaddsdockan från 60-, eller 70-talet budade jag hem på Tradera.
 
Min mamma har stickat tröjan och trosan,
jag gjorde mössan med garnbollar.
 
Så här gör jag garnbollar:
Jag  klipper ut 4 stycken likadana rundlar i kartong, inte för tjock,
mjölk eller juicepaket går bra, ungefär så stor som man vill att bollen ska bli.
Sedan en liten ring i mitten.
 
Jag lägger kartong-rundlarna tillsammans 2 och 2.
Jag trär dubbelt garn på en stoppnål (kraftig och trubbig), drar nålen till mitten av garnet,
på så sätt får man 4 tråd-ändar på en gång.
Sedan är det bara att börja vira runt, runt.
Tar tråden slut är det bara att trä på ny.
Till de här små bollarna gick det åt ung. 7 meter garn per boll,
men det blir ju olika beroende på garntjocklek och storlek på bollen.
Jag lämnar bara ändarna, fäster ingenting, det fixar sig sedan.
 
Jag virar runt tills det inte får plats något mer i hålet.
 
Nu ska man klippa upp garnet.
Man sticker in en vass sax mellan de båda pappers-rundlarna,
och klipper runt hela...
 
...bänder isär de båda kartongbitarna,
 
Nu ska det knytas mellan kartongbitarna med dubbelknut hårt,
(jag tog dubbelt garn här)
Klipp sedan ett jack i de båda kartongbitarna och riv bort dem.
 
Nu ser det ju lite knasigt ut med trådstumparna som sticker ut,
men det jämnar man bara till med en vass sax :)
OBS! Man ska inte klippa bort trådarna man knutit med,
de ska man använda att sy fast med!
 
 
Man måste se till att snodden har rätt längd och är färdigträdd i mössan innan man sätter i bollarna,
sedan är det för sent att trä den i mössan eller ändra längden på den.
När jag har knutit fast bollarna i ändarna på snodden,
kör jag igenom tråden i bollen, så att ändarna blir en del an bollen ,
och klipper av.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • kerstin säger:

    Vilken härlig garnfärg, passade så på den mörka dockan. Får säga som min mamma ofta sa (när hon var äldre) du kan så mycket och så tänker jag om dej. Du kan så mycket, men tänk för en gångs skull kunde jag också något-att göra garnboll!
    Tänkte på dej i lördags då jag inhandlade några vita plastkrukor (2kr) som hade gulnat. Undra om Helena har något tips att få bort detta, fast det kan ju vara en process i plasten med sol som inte låter sej tas bort.
    Kollade in på din blogg igår (sent så det var idag)
    Sänder ett försenat grattis till din dotter och hoppas det blev en bra dag med den smaskiga smörgåstårtan!
    Din vackra dotter!
    Saknar min dotter än mer denna dag -melanomdagen
    fast allt påminner, som nu smörgåstårta. En dag när jag sa "Är det något du vill ha" så sa hon. "Din smörgåstårta"och det fick hon där på sjukhuset.
    Kerstin

    Svar: Tack för grattishälsningen! Jag tror att många har fått lära sig att göra garnbollar i skolan, men det verkar vara en del som missat detta. Precis som du säger är gulnande plast något som inte går att ta bort. Det kan vara både sol och att de har "bolmat" inne, men viss plast åldras också så att det gulnar. Är det en sak man väldigt gärna vill få fin igen, kanske speciellt vackra gallerkrukor, kan man spraymåla. Det är inget särskilt billigt alternativ, men ibland är det värt det.Det har vi t.ex gjort på en äldre Torky-hållare med gott resultat :) Kram Helena
    Loppis Entusiasten

    2013-05-13 | 08:58:55
  • Fammo säger:

    Hon är så fin, så fin =). Varför heter den skölpaddsdocka?

    Svar: Det är det tyska märket Shildkröt=sköldpadda på svenska. De har en liten symbol av en sköldpadda. Det skulle betyda att det var väldigt hållbara dockor med "ett långt liv" :)
    Loppis Entusiasten

    2013-05-13 | 09:27:11
    Bloggadress: http://50arforsent.blogspot.fi/
  • Rose-Marie säger:

    Vad fin dockan blev!
    Fin färg och fint mönster på tröjan!
    Mössan är ju också så himla fin med sina bollar!

    Svar: Ja, mamma är duktig på att sticka mönsterstickning! Kul med lite "teamwork" ibland :)
    Loppis Entusiasten

    2013-05-17 | 14:23:07

Kommentera inlägget här: