Loppis Entusiasten

3 loppisar idag

Som vanligt var jag först ut till En Hjälpande Hand

Det handlades...
 
 
...en liten vas PIERROT av Eva Jancke Björk för BO FAJANS. Den tillverkades bara 1954,
så jag hyser inga större förhoppningar om att man ska hitta fler delar i serien.
Snygg var den, men hade ett litet ytligt nagg på kanten, 10:- var den helt klart värd i alla fall!
 
 
Det var kul att hitta en sådan här rakspegel som förstorar på ena sidan.
Jag har för mig att pappa hade en sådan när jag var liten.
40:- kostade den. Fint skick!
 
 
Sedan blev det en adventsljusstake i teak och mässing, 30:-
Elen måste nog bytas tror jag. Ingen märkning på denna.
 
Vi åkte in till Västerås en sväng sedan så jag passade på att titta in till Stadsmissionen.
Jag hade inte varit till deras nya fina lokal. Jag hittade dock ingenting jag var intresserad av.
 
Jag gjorde också ett besök på loppiset i Bäckby, lite handlades...
 
 
Jag fick äntligen tag i en glaskupa som passade Pierre Forsell-ljusstaken,
som jag fått av Birgitta som har bloggen Vit Hortensia.
 
 
Det blev riktigt snyggt, men nu kom ett nytt problem,
de nya värmeljusen är större än de gamla och får inte plats inne i ljushållaren!
Någon som har ett förslag vad man ska göra åt det?
 
 
40:- fick jag ge för den här prydnadsdockan. Jag vet inte om de kom på 50- eller 60-talet.
Jag har en liknande sedan tidigare med en röd klänning.
...undrar om det inte fattas en kjol-del, det ser ut som en underkjol, jag får nog hitta på något där...
 
 
En liten näpen 50-talare till. 20:-
Jag trodde att det var Ginger, men det var en liknande "Ginny".
(om man kunde komma ihåg läsbrillorna när man åker på loppis!)
 
De här dockorna var väldigt populära innan Barbie hade uppfunnits :)
Klänningen har nog varit väldigt fin en gång i tiden, men den är i det närmaste förstörd.
Revor lite här och där i ett väldigt skört tyg. Det som är brunt har varit rosa sammet.
Jag gissar att någon kastat kläderna i tvättmaskinen eftersom det rosa finns kvar i vecken.
Jag ska väl i alla fall göra ett försök att rädda den.
 
 
 
Det var allt för idag,
ha en fortsatt trevlig helg, med Fars Dag och allt :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Benny säger:

    Den vasen var fantastiskt fin, jag gillar den serien, men den är inte så vanlig som du säger! Man hade mycket gärna haft den stående i en hylla :-)

    Svar: Ja, inte fanns det många bilder på nätet så den kan inte vara så vanlig. Jag visste inte vad jag köpte heller då de hade klistrat prislappen över märkningen i botten :)
    Loppis Entusiasten

    2013-11-09 | 18:50:02
    Bloggadress: http://www.porslinsbloggen.se
  • Gunnel säger:

    Jag kanske har sagt det förr, men det är lika roligt varje gång att se vad du fyndat.

    Själv var jag på loppis i lördags men numera får jag bara titta och det är inte riktigt lika roligt.

    2013-11-10 | 10:45:13
    Bloggadress: http://sockersalt.blogspot.com
  • Gitte säger:

    Vid första anblick kunde jag baske mig också ha svurit på att det där var en ginger.... fina fynd!

    Svar: Jag har inte haft någon "äkta" Ginger bara ett par "GIGI" så jag är inte så jättebra på dem, men den var väldigt lik.
    Loppis Entusiasten

    2013-11-10 | 16:01:08
    Bloggadress: http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se
  • Birgitta säger:

    Hade ingen aning om att den där ljusstaken skulle ha en kupa :)....så lärde jag mig något nytt...igen!
    Svårt det där med för stora värmeljus. Vanliga ljus går ju alltid att karva till, men ett sådant problem som med värmeljus har jag aldrig stött på. Du brukar ju vara påhittig så en dag löser du nog det!
    Ska bli spännande att se hur den där lilla "askungedockan" i sin slitna klänning kommer att se ut när du är klar med den :)

    2013-11-12 | 16:33:37
  • Sivan säger:

    Apropå värmeljus till Pierre Forsell-lyktan så kan jag tipsa om värmeljus av märket "fixa" ( OBS! Inte IKEA). Kommer inte ihåg om vi köpte dem på Willys eller Ica. Kontakta tillverkaren på [email protected] telefon 0771-876770. De passar finfint :-)

    Svar: Åh, tack så mycket! Det ska jag kolla upp!
    Loppis Entusiasten

    2013-11-21 | 20:27:27

Kommentera inlägget här: