Loppis Entusiasten

Dagny Zachrisson, DZ

Dagny Zachrisson föddes 1923.
1964 öppnade hon en egen keramikverkstad i Göteborg.
Det tillverkades allehanda bruksgods och prydnadsgods i snabb takt,
lite likt massproduktion, Dagny stod för formgivningen.
 
Senare utvecklades hon och började framställa mer genomarbetade originalalster som,
mycket naturtrogna fåglar, får, hästar, tomtar och annat.
Jag tror att dessa originalalster signerades med Dagny Z istället för DZ,
men jag är inte säker för jag har inget sådant original i min ägo,
men skulle förstås gärna äga en sådan, det är en helt annan kvalite på dem, väldigt fina!
 
Maken Stig Zachrisson och dottern Christina drev verkstaden vidare i namnet Christina Keramik,
dock så börjades det med en del förvanskningar av hennes design,
modellerna ändrades så att hon inte längre ville sätta sin signatur på dem,
därför kan man hitta keramik med andra signaturer som är väldigt likt hennes i designen,
t.ex. B.O = Birgitta Olsson som arbetade i verkstaden.
 
Läs gärna mer om Dagny på Forum som Precis en sån och Retroforum,
där mycket fina foton på originalalstren finns, där hittade jag också min info.
 
 
Jag passar nu också på att visa mina gardiner som har kommit upp...
 
 
De passade fint i dotterns rum,
lite synd bara att halva längderna hamnade bakom elementvadderingen,
men det är inget att göra åt. Det skadar inte att ha lite uppiggande färg nu när höstmörkret är här.
 
Ha en trevlig fredag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Vad fint rum din dotter dotter har!

    Svar: Tack! Det är jättelitet, men rätt mysigt ändå :)
    Loppis Entusiasten

    2013-10-25 | 20:53:04
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Birgitta säger:

    På din blogg lär jag mig alltid något om sådant som jag inte hade en aning om :)
    Gardinerna passar ju jättebra till den där fina fondväggen!
    Ha en bra lördag!

    2013-10-26 | 10:03:34
  • larsH säger:

    Det du säger om signaturen är helt riktigt. Jag fick en gång tag i ett stort parti Dagny Z. och fick kontakt med henne. jag frågade varför hon sysslade med de små figuriner som hon signerade med DZ Svaret blev kort "Man måste ju leva också" Förutom djur gjorde hon skålar som inte var drejade. De bruna kallade hon Märgelgrav och de med vit glasyr kallade hon Jöklar.

    Svar: Kul med lite ny info om Dagny, tackar! :)
    Loppis Entusiasten

    2017-08-31 | 04:59:19

Kommentera inlägget här: