Loppis Entusiasten

lilla dockan Ginny (vouge dolls)

 
När jag köpte den lilla Ginnydockan tänkte jag försöka rädda hennes klänning,
men jag gick bet där. Bara man tog i tyget frasades det sönder,
gick inte att sy en tråd utan att det gick sönder i tyget brevid,
så jag fick sy en ny klänning.
Jag försökte göra den så lik originalet som möljigt.
 
 
Jag sydde hela för hand så vissa av sömmarna blev lite vingliga och ärmarna blev väldigt trånga,
men den blev rätt ok i alla fall.
 
Jag är så ovan att sy sådant som man inte ska zigzaga,
t.ex kanten på klänningen som bara skulle "ta slut",
men det finns ett knep man kan ta till för att det inte ska fransa sig när det gäller syntet-tyg.
 
Man tar en tändare och eldar på kanten!
Tungan rätt i mun förstås, väldigt snabbt låta kanten på lågan snudda kanten på tyget.
Det gör att den yttersta hundradels millimetern smälter samman på kanten,
och då fransar det sig inte längre. Ett bra knep t.ex i slutet på band på mössor och liknande.
Men absolut inte på bomull, linne eller andra naturmaterilal, det brinner!!
Man får öva på spillbitar innan man eldar på färdigsytt :)
 
 
 
Jag har fått lite kul info. om Ginnydockan på en fb-grupp som Gitte alldeles nyss startat upp,
(där jag är med-admin) som handlar om gamla dockor :)
 
Ginny är inte en kopia på Ginger, som jag trodde, utan faktiskt en föregångare!
Vouge Dolls gjorde dessa Ginny redan 1948.
Det var en försäljare som arbetade för dem som senare, 1950,
startade Cosmopolitan och började göra Ginger 1954.
Båda sorterna i samma goda kvalitet.
Den dockan jag har måste vara gjord efter -65,
för då började de göra henne i vinyl, som min är, före det var de i hårdplast.
Hoppas att jag har fattat all info rätt här :)
 
Någon som vill komma med i fb-gruppen "Vi som gillar gamla dockor och nallar"?
I så fall, Välkomna!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    Återigen har du svängt ditt magiska trollspö! Man kan ju se att lilla Ginny pyser av stolthet över sina nya, fina kläder. :)

    Svar: Tack Anta :)
    Loppis Entusiasten

    2014-04-02 | 23:09:22
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Ginnydockor är så himla söta

    2014-04-03 | 00:07:58
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: