Loppis Entusiasten

tygblommor

Roliga tygblommor som jag hittade här.
 
 
Man behöver...
 
 
Tyg, sax, nål, tråd, en knapp minst 2 cm i diameter
och några runda prylar i ca 11 och 8 cm i diameter att ha som mall.
 
 
Klipp ut runda bitar, 5 stycken av varje färg.
 
 
Vik varje rundel 2 ggr och tråckla den böjda kanten ca 1/2 cm från kanten.
 
 
Fortsätt med alla 5 i en lång rad...
 
 
...och snörp åt och fäst tråden där man började att sy.
 
 
Likadant med den andra storleken rundlar.
 
 
 
Sedan är det bara att sätta dit knappen för att dölja det fula i mitten :)
Jag tog lite för liten knapp på den första så den blev inte helt bra,
det andra försöket gick bättre :)
 
 
Jag tror att det är enklast om man inte tar för tjockt tyg,
lakansväv eller tunnare.
På sidan jag hittade skulle man göra en brosch och då sätta en filtplatta på baksidan,
men det beror ju på vad man vill använda dem till.
Jag gjorde ingenting där bak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Åh, det måste jag prova! Romantikern i mig såg genast vit lakansväv, skir spets och pärlemorknapp som en vacker kombo :)

    Svar: Det tycker jag låter fint :) Jag tror också det skulle bli fint med riktigt tunt, lite transparent tyg, lite sugen att testa det :)
    Loppis Entusiasten

    2014-08-20 | 14:48:59
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Hemmafrun säger:

    Detta var ju ett riktigt schysst pyssel! Så fina blommor!
    Dessa kan ju dekorera allt möjligt. Kul idé!

    Svar: Ja, precis! På paket, på väskor, i håret eller som brosch eller vad som helst :)
    Loppis Entusiasten

    2014-08-22 | 17:25:00
    Bloggadress: http://hemgrontskont.blogspot.com

Kommentera inlägget här: