Loppis Entusiasten

permanenta barbie, andra försöket

Den här dockan hittade jag på Myrorna för 25:-
Märkt Phillipphines, så den är gjord mellan 1978-1988

Inte den allra bästa perioden av Barbietillverkningen.
De har väldigt plastigt hår, även ansiktet kan vara lite oljigt,
de skiljer sig inte mycket åt i utseendet.
Den här var även lite ojämnt hemma-klippt.
 
 
 
Den här gången ville jag bara få lite stödpermanent...
 
 
 
...så jag tog bara 5 lite större spolar.
Håret på den här typen av Barbie är ganska glest rotat,
det syns bra i hårbotten när man kammar isär slingorna.
 
 
 
...kokade upp vatten, drog åt sidan och doppade håret i 5 minuter.
 
 
Jag spolade på kallt vatten sedan tog jag ur spolarna på en gång den här gången.
 
 
Hm, nja, lite väl fluffigt tyckte jag när det torkat....
 
 
Det fick bli lite tillplattning på elementet över natten.
 
 
 
suddigt värre, ser jag :)
 
 
Klänningen hade hon på sig när jag köpte henne,
så den fick hon behålla för den är nog från samma tid som dockan.
Sedan tycker jag att den här årgången passar i huvudbonad, så en hatt fick det bli :)
 
 
 
 
 Tillägg: Jag vet inte vad det är med bloggen idag, foton försvinner och kommer tillbaka i inlägget lite hur som helst, kanske det rättar till sig?
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Syns att frisörtakterna sitter i och varje sak som hamnar i din vård får verkligen omsorgsfull omvårdnad!

    Svar: Frisörtakterna är nog lite avdankade efter så många år, men en och annan docka blir det ju i alla fall :)
    Loppis Entusiasten

    2014-12-02 | 15:05:33
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Rose-Marie säger:

    Åh så fin hon blev! Gillar 80-talsdockorna. Ett fint fynd!

    Svar: Ja, det är inte så ofta de dyker upp längre. Många har blivit kastade när halsarna gått sönder eller om det blivit fläckiga. Jag brukar ta reda på dem när jag hittar dem :)
    Loppis Entusiasten

    2014-12-02 | 16:44:13
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Det har varit knas med bilduppladdning i flera veckor så det kanske hänger ihop med det?

    Svar: Ja, så kan det nog vara. Vissa foton fick jag ladda upp flera gånger innan det funkade, sedan var vissa foton borta efter någon timme igen. Krångel.
    Loppis Entusiasten

    2014-12-02 | 21:16:15
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: