Loppis Entusiasten

en ny dam

Jag skulle ju inte köpa fler damtroll, för det är ju redan proppfullt i trollskåpet.
Men vad gör man när det dyker upp ett stort lortigt, billigt troll på loppissidan på fb.
Det går ju bara inte att låta bli!
 
 
De här gamla trollen som har ca 50 år på nacken och hår av mohairpäls,
tvättar jag alltid. Utan undantag!
Jag har aldrig varit med om att det inte skulle ha behövts.
50 års lort.
 
Jag börjar med att väldigt försiktigt reda ut pälsen med en gles borste, med början i topparna.
Tar man i för hårt så ryker hårtussarna.
När det är skapligt utrett så blöter jag det masserar försiktigt in shampo, även på kroppen,
sedan får det verka en stund.
Kroppen gnuggas med en mjuk svamp, men håret bara trycker jag lite lätt på överallt.
Sköljer, sedan balsam, sköljer.
 
Många gånger underskattar man hårshampons väldigt bra rengörande egenskaper,
man riktigt ser hur lorten rinner bort!
 
 
Om man spolar ur pälsen ordentligt upp och ned och låter det hänga på tork dyngsurt,
så blir det slätt och bra.
När det är torrt får man försiktigt borsta ner det "åt rätt håll".
Jag brukar sedan spraya lite vatten med duschflaska efteråt,
har man tur kan det då komma fram jättefina vågor i håret, men det är lite olika på pälsen.
 
 
Ett trollhår får ju gärna vara lite "busigt", men jag vill att det ska vara rent.
(någon som noterat skillnaden på hårfärgen? :D )

En virkad klänning fick det bli den här gången.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta säger:

    FörTROLLANDE söt!

    2014-02-12 | 23:35:02
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Birgitta säger:

    Så roligt att se före och efter bilder på den gosiga lilla damen. Det är lätt att tänka sig att hon njöt av ditt omsorgsfulla vårdande :)
    När jag ser de där trollen är det alltid den speciella lukten jag minns mest. Jag hade en liten samling av små troll som jag bäddade ner i sängar gjorda av tändsticksaskar modell större och ofta höll jag dem under näsan och drog in den där lite söta doften :)
    Nostalgi!

    Svar: Vi bäddade ner dem i flora-askar. Locket på och en gummisnodd runt när det bar iväg till lekis :)Jag lekte väldigt mycket med de 2 små jag hade är jag var 5-6 år.
    Jag minns att jag själv sydde kläder och bäddset åt dem, så snyggt blev det kanske inte när man var så liten, men man försökte i alla fall :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-13 | 09:02:02
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • a säger:

    Gud så söt!
    Precis en sån beskrivning jag efterlyste igår:-).
    Nu ska jag leta troll på loppis, för nu vet jag hur man kan få den söta igen. Tittat på dem med viss avsmak innan..

    2014-02-13 | 19:01:57

Kommentera inlägget här: