Loppis Entusiasten

naggat och limmat

Visst var det som jag trodde med den mörka damen jag köpte i lördags.
 
 
Under målarfärgskladdet var det ett limmat huvud.
 
Jag fick bort det mesta av färgen och limmkluttarna som var utanför,
men sedan fick själva limningen vara kvar.
 
 
Jag har en del sådan riktigt mörk keramik men,
denna var inte i mörk keramik utan röd keramik, som hade en mörk matt lasyr,
så jag vågade inte skrapa allt för mycket på ytan.
Jag ska nog sedan i alla fall se om jag kan hitta någon kemikalie som kan ta bort
det lite grå-aktiga som är kvar från målarfärgen
 
Efter lite pyssel med pärlor tyckte jag att hon passade ypperligt med...
 
 
...schamotte-vasen från SPARA KERAMIK (tror jag att det står i alla fall:))
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • anette säger:

    Jag blir så grymt imponerad av ditt fixande. Hade dock varit roligt om du skrev mer om HUR du gör för att få till det så bra, t ex vad använde du för att få bort färgen eller rengöra dockan? Kanske är det bara vanligt vatten och gnoende som behövs eller du använder olika rengöringsmedel? Ingen aning men hade varit roligt att lära sig så att även jag vågar köpa sakerna som ser ut som mission impossible...

    Svar: Hej! När porslin/keramik har dåligt limmade ytor så brukar jag lägga i vatten, ganska länge, ibland flera dygn. Till slut brukar limmet mjukna och man kan pilla bort det. Likaså med färg som är målad. På denna var det lite svårare att ta bort färgen för ytan var lite skrovlig som sandpapper så det hade häftat fast ganska ordentligt, jag skrapade med naglarna bara (som du förstår ser mina naglar för j...iga ut :) ) Jag brukar föröka undvika starka medel om det går. Man tänker ibland att det där har jag redan nämnt i tidigare inlägg, men det är ju inte alltid alla har läst allting, så jag ska försöka bättra mig och förklara vad jag har gjort. Det kanske blir lite tjat om vissa saker, men det får man stå ut med :)
    Loppis Entusiasten

    2014-02-12 | 15:51:09

Kommentera inlägget här: