Loppis Entusiasten

en bemålad glasskål

Den här skålen har jag visat i ett inlägg förut.
 
Jag tyckte den var så himla snygg,
så jag köpte den i en inredningsaffär trots att jag tyckte den var i dyraste laget.
Jag blev så besviken när färgen sedan började lossna efter en kort tid :(
Den var bara målad i den vackra guld/brun/svarta nyansen, utanpå glaset.
 
 
Det här fotot tog jag då, tidigare, men den blev ju inte snyggare med tiden,
ju mer färg som lossnade.
 
Jag tänkte om färgen nu lossnar så lätt,
kan jag lika gärna ta bort den helt!
 
Jag lade den i vatten och ättika i några dagar.
Visst, stora delar lossnade lätt, men resten satt som berg!
 
Det blev till att skrapa och pilla i omgångar, pust, men nu är färgen borta :)
 
 
 
 
Jag gillade att den var lite blå/grön tonad :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anette säger:

    Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag den blev finare när du tagit bort färgen

    2014-07-24 | 23:54:26
    Bloggadress: http://paradisetkaos.blogspot.com
  • sophie säger:

    Blev ju riktigt snyggt det med!

    2014-07-25 | 10:05:32
  • Birgitta säger:

    Har sett hos olika grossister med glasvaror i försilvrade färger att det står att färgen kan flagna i kontakt med vatten. Det låter ju inte riktigt klokt att man inte ska kunna göra rent ett föremål när det blivit smutsigt!
    Är det så borde man åtminstone upplysa om det för det ser ju inte roligt ut när färgen försvinner fläckvis....och precis som du skriver är det inte alls säkert att det är några billiga saker bara för att kvaliteten är dålig.
    Jag skulle nog aldrig kommit på idén att försöka få bort färgen, men är inte ett dugg förvånad över att du hade tålamod att göra det :) Skålen är fint gjord i sitt rutmönster!

    Svar: Ja rutmönstret var fint så det var värt besväret :) Man är ju mest van att köpa gammal kvalitet på loppis där färgat glas verkligen är färgat glas. Jag har inte sett "målat" glas från förr, bortsett från de som dekorerats med blommor och liknande. Men jag har börjat kolla noga på loppisar med, där finns ju även modernt glas och många gånger är det just en tunn film med färg som flagar av lätt. Kollar man noga på utsatta ställen brukar man upptäcka det :)
    Loppis Entusiasten

    2014-07-25 | 14:36:39
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Ja jag tycker med den blev finare utan färg :-)

    2014-07-25 | 14:51:36
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: