Loppis Entusiasten

få fynd idag

Jag hittade inte mycket idag.
Jag vet inte, sedan mitt favoritloppis har börjat ha en "värderare" som kollar allt,
börjat ha öppet en dag mitt i veckan också (med tider som inte passar mig)
samt börjat lägga ut saker på Tradera,
så börjar det bli svårt att hittade de där extra-roliga sakerna.
 
Men, det kanske är lika bra att man släpar inte hem så mycket grejer.
Inget ont som inte har något gott med sig...eller?
 
Nåja, ett par saker blev det i alla fall
 
 
En rejäl gammal kak-sprits som blir ypperlig när andan faller på att göra något roligt i trolldeg :) 10:-
och 2 stycken Steninge krukor för 1:- styck.
 
Jag köpte också en ljusstake för 10:- som är en kopia på Iittala Festivo ljusstaken,
egentligen bara för att jag ville ta ett jämförelse-foto :)
 
Ser ni skillnaden?
 
 

Iittalas ljusstake är knögglig och har mandelformade ringar.
Kopian har helt runda ringar och är randig ungefär som en kantarell.
 
Jag tror att det finns även andra kopior, men det är bara den här sorten jag har sett i alla fall.
 
Man kan ju tycka att det egentligen inte spelar någon roll om det är kopia eller ej,
men jag tror att kopiorna är i vanligt glas. Iittalas är i kristall.
Vid en eventuell försäljning är värdet också helt olika. I mina ögon är kopian värd ca 10:-
Iittalas kostar sällan mindre än 50:- för "1 ring"  (om man inte har tur och fyndar förstås :D)
Ju fler ringar, desto högre pris. Upp till 8 ringar finns det, men jag har bara 1+2+3
 
Ha en fortsatt trevlig helg!
 
Ny info: Jag fick en kommentar av Frida som talade om att festivo ljusstakarna inte var i kristall,
så där var jag fel informerad! En lyster likt kristall har de i alla fall om man jämför med kopiorna :)
 
 
 
 

Kommentarer

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Trist det där med värderare, de har de på Emmaus här i Göteborg

    2014-03-08 | 19:42:02
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Frida säger:

    Värderare har de på Erikshjälpen där jag bor också. Är ju billigare än nypris ändå, men inte de där riktiga fynden... Däremot så är Iittalas Festivo inte alls kristall utan glas. Det är ju också det som de är mest kända för, sin glasblåsning! Timo Sarpaneva som designade Festivo jobbade inte med kristall alls, om man läser på Wikipedia tex (den engelska eller finska då, står knappt något på den svenska sidan).

    Sen så tycker jag att det visst spelar roll om det är en kopia eller inte. Det är ju faktiskt någon bakom idén och arbetet bakom produktionen - som någon annan sedan billigt kopierar och säljer för ingenting. Jag stödjer inte fejkindustrin. Köper orginal i den mån min kunskap sträcker sig och det är en härlig känsla bara att veta att jag har den äkta varan, som en duktig konstnär producerat fram :)

    Svar: Där ser man vilken felaktig info. man får på nätet ibland! Jag har alltid hört att IIttala är kristall, men så är inte fallet då! Jag håller helt med dig vad gäller kopior! Det är efterapningar av en design som någon annan har kommit på. I de allra flesta fall görs också kopian billigare/sämre. Jag ogillar också kopior i alla sammanhang, det är en stulen ide.
    Loppis Entusiasten

    2014-03-08 | 21:34:54
  • Gunilla säger:

    Fina krukor till ett bra pris fick du i alla fall! ;)

    2014-03-08 | 22:33:03
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: