Loppis Entusiasten

inga loppisfynd...

...över huvud taget denna helg,
men istället fick jag kul loppisgreler av snälla Birgitta :D
Det var en bekant till henne som hade rensat ur lite.

Det var ganska mycket prylar så jag visar bara lite,
kanske visar jag mer sedan när jag grejat lite med sakerna :)
 
 
Jag har putsat upp lite fin mässing nu.
När jag såg den vänstra ljusstaken,
trodde jag helt säkert att det var en variant av Pierre Forsells tulpanljusstakar.
Jag blev rätt förvånad när jag såg att det var Arthur Pe från grannkommunen KOLBÄCK,
inte fy skam det heller, tung, fin och massiv ljusstake :)
 
Tillägg: Jag hittade lite info om Arthur Pe på internet, daterat 2010-06-21
Arthur Pettersson föddes 1919 och startade sin verkstad i Kolbäck 1952,
Arthur Petterssons Mekaniska verkstad
När inlägget skrevs 2010 höll han fortfarande på i sin verstad i Kolbäck vid  91 års ålder :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Fina grejer!

    Svar: Tack, det tycker jag också :)
    Loppis Entusiasten

    2014-11-24 | 23:01:05
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Birgitta säger:

    Den där ljusstaken från Arthur Pe undrade jag över.
    Har för mig att jag hörde talas om någon som gjorde saker i mässing när vi flyttade till Strömsholm 1985 och det känns ju lite kul när något är tillverkat här i trakten. Vet du något om Arthur Pe?
    Roligt att du hittade lite som du kunde ta hand om från de där kartongerna :)

    Svar: Jag tror att han höll på och gjorde mässingsgrejer redan på 60-talet, höll nog på ganska länge så det kan nog vara honom som du hörde om. Jag har ett par andra svarvade ljusstakar av honom också, Annars har jag mest sett ljusstakar på internet likt nymånar ungefär, (googla på honom så dyker det säkert upp sådana) det är nog mera hans signum :) Vad jag hörde för några år sedan bodde han fortfarande i Kolbäck, men om det stämmer vet jag inte. Jag måste nog försöka ta reda på lite mer om honom :) Nu har jag hittat lite mer info Birgitta, lägger till det i blogginlägget :)
    Loppis Entusiasten

    2014-11-26 | 17:04:46
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se

Kommentera inlägget här: