Loppis Entusiasten

sneda fötter på moderna barbie

De moderna Barbiedockorna får tyvärr ofta sneda fötter,
om de legat nerpressade i en kartong eller stått likadant länge.
 
 
Det ser himla tråkigt ut, så idag testade jag...
 
 
...att spjäla upp benen med ett par pennor,
kokade upp vatten, ställde ner dockan i det i 5 minuter
(pennorna tog i kastrullbottnen, inte fötterna)
Sedan fick de stå i kallvatten en stund.
 
 
Vad jag hittills har kunnat se så fungerade det,
men jag knöt bandet lite för hårt så det blev en liten rand ovanför foten.
(gummit blir mjukt och formbart av det heta vattnet)
 
Man ser bara de här sneda fötterna hos ganska moderna dockorna,
men jag tror nästan att de gjort om något på de allra nyaste,
jag tror inte att de är lika känsliga längre, men helt säker är jag inte.
 
OBS!
Den här behandlingen ska man inte göra på äldre Barbie!
Deras fötter innehåller både metalldelar och plastpinnar och har små öppningar i gummit.
Bara de moderna dockorna som benen är gummi rakt igenom!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Astrid säger:

    Smart!
    Du har så många bra tips!
    Har du något råd om hur man får rent ansiktet på 60-tals Barbie? De är väldigt bruna, men bara i ansiktet.
    (Solat för mycket kanske :D )
    Jag har en som jag fick av min dotter och så hittade jag en till hos Myrorna.


    Svar: Det är bara ansiktet som är i gummi, därför blir det olika färger när det blir lite missfärgat när det åldras. Jag vet faktiskt inget knep som kan ändra färgen, eventuellt kanske det kan finnas något knep på Barbieringens forum?
    Loppis Entusiasten

    2014-11-22 | 09:23:31
    Bloggadress: http://astridshandarbeten.blogspot.se/
  • Birgitta säger:

    Kan inte låta bli att le. Undrar om det finns någon annan som ens skulle komma på tanken att försöka räta upp sneda ben genom att spjäla dem med pennor och värma dem :) Antar att de flesta bara skulle låta det vara eller slänga dockan, men inte du. Beundrar din kreativitet och envishet när det gäller att försöka rädda och återställa saker och ting!
    Ha en fin helg!

    Svar: Man får försöka hitta på lite ibland :) Nu vet jag inte riktigt om de kommer att hålla sig raka, det får tiden utvisa. Tack så mycket för loppisgrejerna! Jag hittade inget alls på loppis idag, så det var roligt att kunna greja med de prylarna istället :)
    Loppis Entusiasten

    2014-11-22 | 10:51:54
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Inger säger:

    Hej Helena
    Bra tips kan vi inte få för många av!
    Vore jätte bra om Du lade ut det på Barbieringens Forum under "Barbiekunskap, tips, förslag & guider".
    Kram Inger

    Svar: hej Inger! Jag är så himla dålig på det där med forum, jag brukar bara vimsa runt på och inte begripa ett dugg, men jag ska göra ett försök :)
    Loppis Entusiasten

    2014-11-22 | 12:20:57
  • Inger säger:

    Hej
    Bilderna får inte vara större än 250kb, det går säkert bra! Är uppkopplad ett tag framöver så det är bara att höra av sig så hjälper jag till. Kram Inger

    Svar: Hej! jag tror att det gick bra att skriva inlägget men bilden var för stor, så den gick inte att lägga in
    Loppis Entusiasten

    2014-11-22 | 12:37:11
  • Marlene säger:

    Men vilka bra idéer du har!!! Wow

    2014-11-23 | 11:40:45
    Bloggadress: http://marlenezufic.blogspot.com
  • Inger säger:

    Hej Helena
    Ja det gick ju bra! Om du vill så kan jag lägga ut dina bilder på Forumet (sparade ner dem hos mig) så behöver ingen fundera över vilka dockor du menar ;-)
    Kram Inger

    Svar: Hej Inger! Du får jättegärna lägga in fotona om du vill, det vore väldigt bra :)
    Loppis Entusiasten

    2014-11-23 | 12:20:29

Kommentera inlägget här: