Loppis Entusiasten

gammal lump

Omkring 1990 ärvde jag en strandklänning av en bekant.
Den var ljuvligt skön och jag använde den väldigt mycket trots att den kanske inte var av högsta kvalitet.
När den hade blivit riktigt ful (trots att jag försökt att färga den för att den skulle se lite fräshare ut),
så använde jag den till nattlinne istället, i MÅNGA år.
 
Inte särskilt snygg...
 
 
Tyget helt slut, hål och trasiga sömmar.
 
Jag hittade den igår när jag gick igenom min "projektlåda".
(nu tänker någon, vad sparar människan på för lump?!)
 
Nej, jag tänkte bara ta mönster av den och göra en ny likadan,
och nu kände jag att det var hög tid att skrida till verket :)
 
Sömmarna klipptes upp.
 
 
...så märkte jag på vad det var för del, för den var i 6 olika delar.
 
När man klipper upp ett gammalt plagg,
ser man hur himla snett och vint tygdelarna verkligen är sydda på massproduktion,
så det är inte alldeles enkelt att få till ett mönster, man får korrigera en hel del.
 
 
Nu första testet,
sydde jag av ett tyg jag köpt i andra hand, vet inte vad det är för ålder, kanske 80-90-tal,
men väldigt skön viscose-jersey, vilket var allra viktigast,
så nu har jag en alldeles ny skön klänning som man kan kasta på sig när det är 100 grader varmt,
när man kommer hem :)
 
Jag ska nog göra en till :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Vilket härligt tyg!
    Köpte en klänning i liknande modell i Västervik i grafiskt svart/vitt mönster. Just en sån där "hoppiklänning" att ha när det är varmt. Den är lite annorlunda eftersom kjoldelen är kortare fram och lite längre bak. Känner mig inte bekväm i klänning som är för lårkort, eller knälång, men den här kombinationen var helt perfekt!
    Regn idag.....tack,tack säger gräsmattan som börjat gulna på torrare ställen och tack, tack säger jag som idag kan pyssla inne istället för att rensa ogräs i solgasset :)

    Svar: Ja, nu behövdes verkligen lite regn för växtligheten, skönt :)
    Loppis Entusiasten

    2015-07-06 | 07:26:19
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • sophie säger:

    Du är så himla duktig att sy både stort och smått! Sedan är detta återanvändning på högsta nivå, det gillar jag!!

    Svar: tack Sophie :)
    Loppis Entusiasten

    2015-07-06 | 10:26:12

Kommentera inlägget här: