Loppis Entusiasten

ilse claeson roempke

Jag höll på och stökade runt i garderoben igår,
kom på att jag nog inte har visat mina bonader av Ilse Roempke.
Det är inga loppisfynd, utan de är köpta på Tradera och fb-grupper.
Man får ge en slant för dem, för de är rätt populära,
men om man jämför med vad en massproducerad tavla på IKEA kostar,
så är det helt överkomliga priser :)
 
 
 
 
 
Fotona blev lite dåliga, tog dem sent igårkväll.
Jag är inte stormförtjust i precis alla bonader hon har gjort,
men det finns ett par riktigt fina som jag också skulle vilja ha,
kanske de dyker upp så småning om.
 
Ilse föddes 1907 och levde fram till 1999.
Hon arbetade som keramiker också på Rörstrand 1928-1938,
gjorde den kända serien "Serie 5" som går i grön glasyr med svart dekor.
Jag önskar jag hade någon del att visa, för den är väldigt fin, men jag har aldrig ägt något ur serien.
 
Hon hade en kändis-syrra också, keramikern Irma Yourstone,
som levde mellan 1911-1988
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: