Loppis Entusiasten

prisvärda fynd idag

Jag är rätt nöjd med dagens fynd
 
 
Orrefors FUGA, jag tror att det är näst största storleken, fint skick 30:-
 
 
Det här fotot blev dåligt
(det är något fel på vårat lysrör, så det blir inte så bra foton, måste köpa en ny armatur)
Jag vet inte vilket glasbruk som gjort den här grå vasen, men lite Orrefors-känsla 10:-
 
 
Göran Wärffs stora Sunflower-skål 30:-
När jag kom hem såg jag att det var samma storlek som jag hade sedan tidigare,
trodde denna var mindre, men jag behåller nog båda i alla fall.
 
 
2 muggar Iittalas Kastehelmi för 10:- styck
Jag har för mig att det var Nuutajärvi som gjorde dessa från början,
men jag är inte säker, glömde googla på det :D
Nu vill jag hitta fler, de skulle vara perfekta till julens glögg
 
 
Det var lite retro-stuk på den här lilla hängaren,
men den kan lika gärna vara modern,
spelar ingen roll, 5:- var den värd :)
 
 
...och så fick gips-damen sig ett par nya örhängen i röd plåt, också 5:-
 
Ha en fortsatt trevlig helg!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Fina glasprylar! Och den söta hängaren var verkligen ett fynd! Såg en liknande på veteran-/antikmarknad/loppis på Lugnet i Falun för flera år sedan och den kostade multum. Jag tyckte den var fin så jag velade hit och dit - "köpa/inte köpa". Men den fick bli kvar p.g.a. priset.
    Trevlig helg!

    Svar: Vad kul, kanske den är äldre i alla fall, vem vet :) Jag tyckte plasten på knopparna såg äldre ut, men det har gjorts så mycket nytt så man vet aldrig, ha en trevlig helg du med Anta!
    Loppis Entusiasten

    2015-03-28 | 14:27:29
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • Frida säger:

    Ja visst är det Nuutajärvis Kastehelmi muggar som du har köpt (inte Iittala riktigt). Oiva Toikka jobbade för Nuutajärvi när han designade Kastehelmi 1964.

    Nuutajärvi och Iittala gick sedan ihop 1988 och kallade sig därefter bara Iittala. Kastehelmiserien började säljas för Iittala igen 2010 (tror jag) och vad jag vet så har dessa muggar aldrig sålts för Iittalas räkning.

    Jag har själv åtta stycken av dessa muggar (tillsammans med åtta stycken små fat som de egentligen kommer med) med originalklistermärket fortfarande fast! Använder dem just precis till glögg - de är helt perfekta till det!

    Svar: Tack för info. Frida! :) Jag undrade just om det skulle vara sådana små fat med, tyckte det skulle passa bra. Jag har sett andra som hittat bara de små faten på loppis, hoppas att jag också hittar sådana någon gång (och fler muggar förstås)
    Loppis Entusiasten

    2015-03-29 | 18:48:12
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Fina fynd, jag var på Nostalgimässan i helgen. Köpte ingenting dock men Minstingen hade kul där

    Svar: På ett sådant ställe kan det vara kul att bara gå och kika på grejerna trots att man inte handlar något. Jag var på någon liknande mässa, det hette nog leksaksmässa, men det är många år sedan. Jag köpte nog inget då heller, det har tendens att var lite dyrt på sådana ställen :)
    Loppis Entusiasten

    2015-03-30 | 22:04:16
    Bloggadress: http://madelein.se/
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Ja det är sant, priserna är bra mycket lägre på tradera

    2015-03-31 | 07:26:12
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: