Loppis Entusiasten

det blev en snabb sväng...

...till loppis i alla fall.
Inte så smart kanske, jag hostade och kraxade, det blåste kallt
och jag var alldeles kallsvettig när jag kom hem, men gjort är gjort.
 
 
En Iittala Kivi ljuslykta för 5:- trots att Kivi-etiketten satt kvar under :)
 
 
40:- kostade en väggrelief med Jesus och Maria i gedigen ek.
Den är nog gjord i utlandet.
 
 
 
Det hängde 2 stycken mässingskedjor på den som ingick i köpet.
 
 
Det är varken mått för armband eller halsband,
jag tror nästan att det är sådana som de brukar ha i handen och lirka med i Arab-länder?
Jag vet inte vad de kallas, eller vad det ska vara bra för,
om det är för att hålla cirkulationen i händerna, eller bara tidsfördriv?
Någon som vet?

Kommentarer

  • Rose-Marie säger:

    Det kallas radband och har något med bönder att göra.

    Svar: Tack Rose-Marie! Jag googlade lite på radband, det stod att det var ett hjälpmedel vid bön, men jag undrar om de här verkligen är sådana, det var fel antal kulor och så hittade jag inte någonstans att de kan vara gjorda i mässing, det skulle vara andra material som trä eller bärnsten? Kanske det är någon prydnad bara? Hm...
    Loppis Entusiasten

    2015-05-02 | 14:18:14
  • Rose-Marie säger:

    Så klart! Såg att jag skrev bönder istället för böner, slarvigt av mig!

    Svar: Hihi, jag förstod att det var ett stavfel :) Vi kan väl skylla på tryckfelsnisse som man gjorde förr i tiden :D
    Loppis Entusiasten

    2015-05-02 | 16:10:55
  • Longevity - en blogg om hälsa säger:

    Fin väggrelief! Jag gillar de där religiösa föremålen fast jag inte är religiös själv haha

    Svar: Jag tyckte också den var fin, trots att det inte direkt dräller med religiösa föremål här hemma så ska jag nog sätta upp den någonstans (om jag hittar en ledig plats vill säga :) )
    Loppis Entusiasten

    2015-05-02 | 19:30:39
    Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här: