Loppis Entusiasten

rullstolsväska

Igår gick dotterns rullstolväska sönder när jag hade proppat i både juice, mjölk och jordgubbar.
Nåja, den var gjord i lakansväv bara och rätt sliten så det gjorde inget.
Men den behövs varje dag, det är regncape, paraply, servetter och sådant som alltid ska finnas,
så det var bara att snabbt börja göra en ny :)
 
Den här gången gjorde jag en stabilare väska i exakt de måtten jag ville ha.
(i hörnen är öglor isydda, där man knyter fast den med band i rullstolen på lämligt ställe)
 
 
Jag ville att den skulle vara smidig och platt upptill när bara de vanliga sakerna var i...
 
 
...men att den skulle gå att göra stor om det behövdes.
 
 
 
Så därför satte jag tryckknappar i sidorna som kunde hålla ihop sidorna för att få den platt,
eller knäppas upp till full storlek.
Ett par extra tryckknappar sattes också i hörnen ifall man skulle knäppa locket "stort"
När väskan är platt använder man det andra knäppet med ögla (vad det nu heter?)
 
 
 
 
Storleken blev helt perfekt! :D
Ryggstödet lutar lite bakåt så väskan ser rak ut trots att botten är tjockare,
det försvinner liksom lite under rullstolen :)
 
Det som är bra när man syr väskor själv,
är att man kan välja exakt  vilka mått man vill ha och anpassa den precis som man behöver ha den,
sedan blev den lite roligare än de som finns att köpa, dessutom gratis :)
 
De här rullstolsväskorna håller inte hur länge som helst,
de förstörs av slask och vägsalt som bleker tyget,
så en stuv från garderoben i ett gardintyg fick duga,
men jag strök på vliceline så det blev lite stadga.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Gunnela säger:

    Du är så skicklig, jag blir så imponerad av det du åstadkommer. Dessutom var tyget jättesnyggt.

    Svar: Tack Gunnel :)
    Loppis Entusiasten

    2015-05-27 | 08:56:12
    Bloggadress: http://www.sockersalt.blogspot.com
  • Birgitta säger:

    Så smart, så snyggt och säkert helt unikt!

    Svar: Tack :) Jo, den är nog unik, jag har inte sett någon liknande i alla fall. Jag var ut och kollade vad väskor till rullstolar kostade efter jag hade sytt den. De var inte jättedyra, ca 300-400:-, men väldigt tråkiga var de, i stort sett bara svart/grå/mörkblå förutom någon variant för barn som var färgglad, men hon är ju 20 år så man vill inte ha något barnmotiv heller.
    Loppis Entusiasten

    2015-05-27 | 14:06:06
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Rose-Marie säger:

    Ja den var fin! Och så praktisk!
    Den skulle du ta patent på!

    Svar: Hehe, den är nog alldeles för enkel för det :)
    Loppis Entusiasten

    2015-05-27 | 17:34:31
  • Lilla gummann säger:

    Skitsnygg väska!!! Smart, smidig och just det, snygg!

    Svar: Tack :)
    Loppis Entusiasten

    2015-05-28 | 06:34:36
    Bloggadress: http://hemmapalogen.blogspot.com
  • Anta Snaque säger:

    Vilken jättesnygg väska! Och så praktisk! Du är ett proffs!

    Svar: Tack Anta :)
    Loppis Entusiasten

    2015-05-28 | 15:27:36
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.com
  • sophie säger:

    Verkligen snygg och praktisk! Du är verkligen duktig hoppas du och familjen får en fin helg. Goda hälsningar från ett regnigt Hull!

    Svar: Tack Sophie! Ha en trevlig helg ni med!
    Loppis Entusiasten

    2015-05-29 | 12:38:55

Kommentera inlägget här: