Loppis Entusiasten

lördagsshopping

 
Gamla påslakan 25:- styck
 
 
Om inte den här vasen hade haft etikett så hade jag inte gissat på Åseda 30:-
 
 
 
20:- styck för salt och peppar från Danmark
De här samlar jag inte på själv, men kanske någon annan samlare vill ha dem :)
 
 
 
Först stod det 90:- styck för dem,
sedan ett rött streck=halva priset
och nu 30:- styck, då slog jag till på Arthur Pes ljusstakar.
 
Jag har fått ihop lite olika ljusstakar av honom nu, jag gillar dem, de är lite speciella.
Jag har inte alla framme, lite är nedpackat i lådor, men jag får nog tillfälle att visa någon gång.
 
Arthur Pettersson hade sin verkstad i Kolbäck, grannbyn, men gick tyvärr bort förra året den 28 juli 2015,
han blev 96 år och höll på med sin mässing in i det sista.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anta Snaque säger:

    Många bra fynd! Ljusstakarna är snygga. Vet du om de kan vara tänkta att stå vid varje kuvert på bordet och då också fungera som servetthållare? De påminner lite om sådana.
    Åsedavasen - jag har två, en hög och en låg. Köpta någon gång på 1960-talet. Gillar den strama designen.
    Har även ett likadant saltkar - och äggkopp - från Danmark men de har svensk text. På saltkaret står det: "Hunger gör frusen älskog." Hmm ... ;) Och på äggkoppen: "Svarta hönor värper också vita ägg."
    Ha det gott!

    Svar: Frusen älskog, haha, det lät inget vidare :D Jag har haft en äggkopp med för länge sedan, vår guldhamster hade det som matskål på 70-talet :) Jag tror inte att Artur tänkte sig dem som servetthållare för han har gjort massor av just runda modeller i lite olika storlekar, men det skulle säkert fungera bra att använda dem så om man hade flera stycken :)
    Loppis Entusiasten

    2016-08-16 | 00:16:06
    Bloggadress: http://antasnaque.blogspot.se
  • Birgitta säger:

    Vasen är häftig med den höga formen och gröna färgen....och visst är det roligt med saker från en lokal tillverkare, som ljusstakarna från Arturs verkstad!
    Tänkte jag ska titta in på ditt loppis på söndag igen om jag hinner och se om sakerna jag kikade på sist finns kvar. Ibland behöver jag fundera ett varv extra på om jag verkligen ska köpa, eller om det räckte med att titta. Fast så är det ju det där med att vissa saker säger "ta med mig hem!" som en docka som följer mig i mina tankar.
    Jag har försökt säga till mig själv att jag ju inte har en stil som passar för en prydnadsdocka, men det har inte hjälpt ett endaste dugg, så jag måste kika en gång till.
    Sen fanns det ju en kruka....och en låda....och....:)
    Ha det så bra!

    Svar: Det är bra när man funderar lite innan man handlar. För mig är det tvärtom, jag släpar hem alldeles för mycket saker, sedan måste jag rensa en massa istället. Jag bar ner flera vaser till loppiset idag. Jag skulle egentligen behöva ha ett riktigt loppisuppehåll på ett halvår :)
    Loppis Entusiasten

    2016-08-16 | 09:37:19
    Bloggadress: http://vithortensia.blogspot.se
  • Ann-Charlotte säger:

    Vill du sälja de två danska krydderiburkarna så är jag jätteintresserad av att köpa dem! Jag samlar ju, och dessa två har jag faktiskt inte. Jo pepparkaret har jag men med svensk text, och det är ju inte samma sak!
    Maila mig om du vill sälja dem!
    // Ann-Charlotte

    Svar: Hejsan Ann-Charlotte! Ja, jag tänkte att jag skulle fråga dig först, jag har bara inte kommit mig för ännu :) Jag skriver till dig!
    Loppis Entusiasten

    2016-08-16 | 20:13:28
    Bloggadress: http://teakochorkideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här: