Loppis Entusiasten

att tvätta färgglada retro tyger

De som gillar och köper gamla färgstarka tyger från 60- och 70-talet känner till svårigheterna som ibland dyker upp när de behöver tvättas, allra helst när de inte är tvättade förut.
Om man har intresset och håller till i tyggrupperna på facebook så har man fått många goda råd och förslag på hur man ska göra för att inte få vikränder (ljusa fula streck i den färgglada väven) eller att de ska missfärgas (färg som släpper från det färgglada partierna och fastnar på de ljusa så att de blir rosa/grå/ljusgröna eller vad det nu blir.
Det finns nog många sätt som är bra, men jag tänkte tala om hur jag gör, för jag passade på att fota lite nu när jag fick hem mina gardiner i Marjatta Meetsovaaras "Kamelia".
 
De såg ut att aldrig vara tvättade. Någon diffus fläck på baksidan, men framförallt så luktade de inget vidare, källare/matos/nikotin, tyckte till och med att de hade en lite för beige nyans, men jätteglad att jag hade fått tag i mitt älsklingsmönster, så det var bara att sätta igång!
 
Jag tvättar för hand i badkaret för jag avskyr tvättränder.
Tvättränder kommer av att tyget, ofta lite "ny-stelt" viker sig i tvättmaskinen. Vecket stannar kvar allt för länge på samma ställe, det nöter runt och upprepade gånger nöter på samma ställe mot trumman. Alla dessa nötningar runt, runt sliter så mycket att färgen försvinner i ett streck. När tyger är tvättade en massa gånger redan är risken ganska liten att det blir streck för skrynklorna hamnar på olika ställen när det är tvätt-mjukt.
 
 
2 längder av detta lägger jag i badkaret och spolar på med allra hårdaste duschen, allra varmaste som går att få ur kranen, lagom så att det täcker tyget ordentligt. Nästan omgående börjar det strömma ut överskottsfärg från tyget. Jag bara föser runt tyget kanske en minut och tar upp det ur vattnet, det får inte ligga i en stund, upp snabbt!
 
 
Vattnet är vinrött med en hinna av fett? Uäk
Töm ur vattnet
 
Samma igen,
i med gardinerna, spola hårt med nytt vatten, fösa runt tyget lite bara, och upp med dem!
 
 
Vatten nummer 2 är gråbrunt
Töm ur det.
Samma om igen, nytt vatten
 
 
Vatten nummer 3 börjar se rätt bra ut.
Nu kan jag i nästan vatten tvätta med milt handtvättmedel.
Jag kör med Ängamarks flytande, tycker det är bra.
 
 
En liten aning färg kan man se, men ingen fara med det lilla.
Tvättmedlet ska ju lösa upp eventuella fluglortar och matos eller vad det nu är så jag bara föser runt lite kanske 15 min, inget gnoande eller gnuggande. Skulle det vara en fläck så kan man väl tumma lite där då i så fall :)
 
Bara att skölja 2 gånger sedan. Jag tar duschen hårt, det sköljs så bra då
 
 
Ingen färg kvar i vattnet efter sista sköljningen.
 
Sedan hänger jag upp det helt dyngsurt, då blir det slätt och fint. Det torkar rätt snabbt ändå
 
 
Det blir lite konstiga kort i badrummet, men det var inget att välja på :)
 
 
Det är egentligen inte så jobbigt som det låter att tvätta för hand, bara att det tar lite tid, så man ska tänka på att man verkligen har tid att göra det innan man sätter igång, inte börja med det om man har 10 minuter till övers. Man måste liksom göra allt klart. Likaså att man inte lägger i dem i vattnet och glömmer bort dem, då kan det vara kört, det färgade vattnet biter snabbt i på de ljusa partierna.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Här, i vårt lilla röda hus, saknar jag badkaret vi hade i förra huset för att tvätta på det där viset skulle även behövas med en del nyare tyger.
    Jag har en så fin stor duk med svart botten och blommönster i grönt och vitt som jag stoppade i tvättmaskinen och nu har den precis de där "tvättränderna" som nötts och förstört duken.
    Eftersom jag ändå tycker om duken får den tjänstgöra på trädgårdsbordet på sommaren och kanske den blir mer jämnt tvättnött så småningom :)
    Ha det så bra!

    Svar: Ja, badkaret är himla bra när man ska tvätta grejer, mattor och sådant, jag skulle inte vilja vara utan det. Vi bodde ett tag med bara dusch, och jag vet att det var ett spring hem till mamma och tvätta i hennes badkar :) Så synd på din duk, man blir lite ledsen. Det var också ett nytt tyg som jag fick tvättränder på första gången, men det är nog enda gången, jag tvättar nästan alla dukar och gardiner för hand. De blir inte lortiga på det viset att man måste ta det i maskinen. Ha det bra du med!
    Loppis Entusiasten

    2016-10-11 | 09:53:46

Kommentera inlägget här: